شکارچی متخلف پیش از اقدام به شکار جبیر توسط محیط بانان کویر دستگیر شد

ارسال کننده خبر حسین محمودی

شکارچی متخلف پیش از اقدام به شکار جبیر توسط محیط بانان کویر دستگیر شد
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز به منطقه حفاظت شده کویر در استان تهران، نیروهای یگان محیط زیست به جستجوی منطقه پرداختند.
مسئول منطقه حفاظت شده کویر در این باره گفت: شکارچیان غیرمجاز حوالی غروب وارد منطقه شده بودند تا شب را در کویر بخوابند و صبح زود برای شکار جبیر بوسیله موتوسیکلت اقدام کنند.
محمود رضا خسروی افزود: ما نیز شب را در منطقه سپری کردیم و صبح زود به جستجوی متخلفین پرداختیم.
بلافاصله کمی پس از روشن هوا دو موتورسوار را مشاهده کردیم که به قصد شکار جبیر با موتورهای تریل وارد دشت شده بودند.
متخلفین با مشاهده محیط بانان با سرعت زیاد متواری شده و ما نیز بوسیله چهار موتور تریل و یک خودروی پیکاپ به تعقیب آنها پرداختیم.
…………………تصویر: شکارچی متخلف دستگیر شده توسط محیط بانان منطقه حفاظت شده کویر
محمود رضا خسروی افزود: پس از مدتی تعقیب و گریز یکی از موتورها را محاصره و راکب آنرا بازداشت نمودیم اما نفر دوم موفق به فرار شد.
متهم پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی در جریان بازجویی های تخصصی همدست متواری خود را نیز معرفی نمود که برای وی نیز پرونده ای در این زمینه تشکیل و به دادگاه احضار شده است.
جبیر نوعی غزال ایرانی است که شباهت بسیار زیادی به آهو دارد. جبیر چثه کوچکتری نسبت آهو داشته و در این گونه بر خلاف آهو، هر دو جنس نر و ماده دارای شاخ می باشند.
جبیر در گذشته جزو گونه های با پراکندگی مناسب در اکثر عرصه های بیابانی کشور بوده که متاسفانه بدلیل شکار غیرمجاز و تغییر کاربری عرصه های دشتی و بیابانی در چند سال گذشته از طبیعت بیشتر مناطق حذف گردیده و نسل این گونه زیبا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
در استان تهران تعداد محدودی جبیر (کمتر از یکصد راس) صرفا در منطقه حفاظت شده کویر زندگی می کنند و حیات این تعداد نیز با مشکلات فراوانی از جمله خشکسالی شدید و شکارچیان متخلف روبرو است.
اسفندماه سال گذشته یک راس جبیر که یک پای خود را بر اثر حمله یک حیوان درنده از دست داده بود توسط محیط بانان مشاهده و زنده گیری شد