تخریب پنج باب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده قروه

رییس اداره حفاظت محیط زیست قروه گفت: حکم تخریب پنج باب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده این شهرستان اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،توفیق زارعی رییس اداره حفاظت محیط زیست قروه اظهار داشت: با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قروه حکم قلع و قمع پنج باب ساخت ساز غیر مجاز ساخته شده در اراضی ملی منطقه حفاظت شده این شهرستان صادر و اجرا شد.

او با اشاره به اینکه قلع و قمع ساخت و ساز‌های انجام گرفته در اراضی ملی مناطق تحت مدیریت، به صورت غیر اصولی مورد تصرف و تجاوز متصرفین قرار گرفته بود، افزود: مناطق حفاظت شده جزئی از انفال و متعلق به بیت المال و همه مردم بوده و سازمان حفاظت محیط زیست هم متولی نگهداری از آن است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست قروه با اشاره به اینکه تعرض، تجاوز، تصرف، تخریب و ساخت و ساز اراضی ملی ممنوع است و پیگرد قضایی دارد، گفت: دستگاه قضا و نیروی انتظامی همچون گذشته نسبت به حفظ و حراست اراضی ملی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان نیز با رصد مستمر مناطق، کوچک‌ترین اغماضی با متصرفین این اراضی را ندارد و قاطعانه با عاملان مخرب برخورد می‌کند.

منطقه حفاظت‌شده، یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است. سازمان حفاظت محیط زیست «منطقه حفاظت‌شده» را به این شرح تعریف کرده‌است: «اراضی به نسبت وسیع با ارزش حفاظتی زیاد که با هدف حفظ و احیای رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های جانوری انتخاب می‌شوند. مناطق حفاظت‌شده، محیط‌های مناسبی برای اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهش‌های زیست‌محیطی به‌شمار می‌آیند. انجام فعالیت‌های گردشگری و بهره‌برداری مصرفی و اقتصادی متناسب با نواحی هر منطقه و بر اساس طرح جامع مدیریت مناطق، مجاز است.»

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی وچندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد‌ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.