داستان بی‌پایان رهاسازی زباله‌های عفونی در ملایر

ایسنا/همدان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: متأسفانه ۱۰ درصد مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی در سطح شهر ملایر هنوز با شرکت جمع‌آوری زباله‌های عفونی قرارداد نبستند و برخی از این مراکز، پس از پایان ساعت کاری خود، کیسه‌های زرد رنگ که حاوی زباله‌های عفونی هستند را در کیسه‌های مشکی قرار داده و در سطل زباله می‌اندازند.

داستان بی‌پایان رهاسازی زباله‌های عفونی در ملایر - ایسنابه گزارش ایسنا، بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی از آن برای حائز اهمیت است که رهاسازی و دفن این قبیل زباله‌ها، تهدید جدی برای سلامت مردم و جامعه محسوب می‌شود و اگر نسبت به آن‌ها حساس نباشیم، در آینده‌ای نه چندان دور، عوارض ناگوار آن متوجه همگان خواهد بود.

پس از آنکه معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در اردیبهشت ماه سال گذشته از عدم همکاری مطب‌های ملایری با محیط زیست و سازمان پسماند برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی خبر داد، به گفته مسئولان امر، مطب‌های ملایری در آبان ماه ۹۸ با شرکت سبز الوند به‌منظور جمع‌آوری زباله‌های عفونی قرارداد بستند اما به‌دلیل مشکلاتی از قبیل کم کاری و عدم مراجعه نمایندگان این شرکت، تا آن زمان زباله‌های ویژه توسط این شرکت جمع‌آوری نمی‌شد و پس از حل این مشکلات، در حال حاضر شرکت به کار خود ادامه می‌دهد و مشغول جمع‌آوری زباله‌های عفونی از مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی سطح شهر است.

اما همین چند هفته پیش مردم چندین مرتبه شاهد رهاسازی بخشی از زباله‌های عفونی در سطح شهر و به‌ویژه پارک چمران (محل استقرار چندین مطب و کلینیک پزشکی) بودند و باید گفت این داستان همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر در تشریح ضوابط و روش‌های مدیریت پسماند ویژه می‌گوید: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماندهای ویژه بر عهده تولیدکننده است یعنی مطب‌ها، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی موظف به مدیریت صحیح و اصولی پسماندهای ویژه هستند و شهرداری هیچ مسئولیتی در مدیریت پسماندهای ویژه یا صنعتی ندارد.

عباس نجاری در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه می‌دهد: بی‌خطرسازی این پسماندهای ویژه توسط دستگاه‌های بی‌خطرساز انجام می‌شود و با توجه به هزینه بالای این دستگاه‌ها، شرایط نگهداری و نظارت بر نحوه کارکرد آنها، هر کلینیک یا مطبی نمی‌تواند به‌صورت مستقل دستگاه را خریداری کند.

به گفته نجاری برخی شرکت‌های فعال در زمینه جمع‌آوری و بی‌خطر سازی پسماندهای ویژه در سطح کشور ایجاد شدند که با فراهم سازی تجهیزات لازم و بر اساس ضوابط مدیریت پسماندهای پزشکی، بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی را انجام می‌دهند. در استان همدان نیز با تصویب کارگروه مدیریت پسماند استان، دستگاهی با ظرفیت بالا برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر بهار مستقر شد .

او تصریح می‌کند: این شرکت موظف است زباله‌های ویژه مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی را با دریافت مبلغی بسیار جزئی از پزشکان، جمع‌آوری و بی‌خطرسازی کرده و سپس برای دفن به شهرداری شهر همدان تحویل دهد.