اصفهان نیز مانند خوزستان دچار شدیدترین خشکسالی است

 ۹۸ درصد از مساحت استان اصفهان دچار خشکسالی شدید شده و باید هر چه زودتر این بحث مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بارش‌های روز گذشته در مناطق جنوبی اصفهان به دلیل الگو‌های بارش‌های تابستانی بود، گفت: این در حالی است که این بارش‌ها موقتی بود و روند افزایش دما همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس الگو‌های جوی روند افزایش دما در استان اصفهان در مرداد ماه ادامه خواهد داشت، افزود: این روند افزایش دو تا سه درجه‌ای دما را نشان می‌دهد.

بارش ۱۳ میلیمتر باران در پادنای وسطا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه سامانه ناپایدار همرفتی روز گذشته بیشتر در سمیرم و پادنای وسطا فعالیت داشت، گفت: در این منطقه شاهد ۱۳ میلیمتر بارش باران بودیم که چادر‌های عشایر در مسیر رودخانه را نیز دچار آسیب کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این منطقه ۱۰ میلیمتر بارش در شهرضا و ۱۲ میلیمتر بارش نیز در مهیار گزارش شده است، ادامه داد: در روستا‌های شهرضا شاهد دو مورد آبگرفتگی منازل بودیم که البته خوشبختانه خسارت جدی را به دلیل هشدار‌های قبلی گزارش نکرده‌اند.

شیشه فروش اضافه کرد: در شهرستان لنجان نیز بارش پنج میلیمتر باران گزارش شده است.

آبرسانی با تانکر برای ۳۲۰ روستا و محلات شهر اصفهان

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۲۰ روستای استان اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شود، افزود: این شرایط را در برخی از محلات کلانشهر اصفهان نیز شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان نیز مانند استان خوزستان دچار شدیدترین خشکسالی است، اضافه کرد: ۴۰ درصد بارش‌ها در بالادست نسبت به بلند مدت کاهش یافته و حجم ذخیره آب سد‌ها نیز با کاهش ۵۵ درصدی نسبت به بلند مدت رو به رو است.

وی با اشاره به اینکه اکثراً چاه‌ها و قنوات استان اصفهان کم آب و خشک شده است، ادامه داد: برای حل این بحران وزارت نیرو باید با جدیت ورود کرده و نسبت به تأمین حق آبه‌های کشاورزی و محیط زیستی در استان اصفهان اقدام کند.

آتش سوزی در ۱۱۷ هکتار از مراتع اصفهان

شیشه فروش با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۷ هکتار از مراتع استان اصفهان به دلیل خشکسالی و افزایش دما دچار آتش سوزی شده است، ادامه داد: این روند همچنان ادامه دارد و باید چاره اساسی در این زمینه توسط سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی اندیشیده شود.

وی همچنین به ثبت ۲۹ روز هوای بسیار ناسالم در اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و گفت: این امر به دلیل خشکسالی و خیزش گرد و غبار بوده است.

۴۴ هزار رأس گونه مهم و نادر آب و علوفه ندارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۴۴ هزار رأس از گونه‌های مهم در استان اصفهان در یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مساحت نیاز به آب و علوفه دارند، ابراز داشت: ۹۸ درصد از مساحت استان اصفهان دچار خشکسالی شدید شده و باید هر چه زودتر این بحث مدیریت شود.