گل آلودگی رودخانه‌ها سبب تغییر رنگ آب‌های ساحلی چالوس شد

نوشهر – ایرنا – رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس گفت که گل آلودگی رودخانه‌های سردآبرود و چالوس به خاطر بارندگی‌های رگباری چند روز اخیر بویژه در مناطق بالادست سبب تغییر رنگ آب‌های ساحلی این شهرستان شده است.

گل آلودگی رودخانه‌ها سبب تغییر رنگ آب‌های ساحلی چالوس شد به گزارش ایرنا ، برخی از کاربران شبکه های اجتماعی با ارسال تصاویری مدعی شدند که آلودگی های زیست محیطی بویژه فاضلاب کارخانه ها سبب تغییر رنگ آب های ساحلی شهرستان چالوس شد و عنوان « کشف دریای شیری و فاجعه زیست محیطی در سواحل چالوس » را برای آن انتخاب کردند.

اصغر مطهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طی بازدیدهای به عمل آمده از سواحل و مسیر رودخانه های منتهی به دریای خزر در این شهرستان مشخص شد که تغییر رنگ آب های ساحلی این شهرستان به دلایل مختلف از جمله بارندگی شدید چند روز اخیر و نیز وقوع سیلاب در مناطق بالادست کوهستانی از جمله بخش کجور و مرزن آباد بوده و سرریز رسوب ناشی از فعالیت برخی از واحدهای تولیدی شن و ماسه در منطقه هم در این زمینه دخیل است.

وی گفت : البته تصویری که به همراه متن در شبکه های اجتماعی منتشر شده مربوط به منطقه گل شمال در محدوده پیرامون رودخانه سردابرود است و ربطی به هتل پارسیان ندارد و طبیعتا وقتی آب گل آلود رودخانه ها وارد دریای خزر می شود ، رنگ آب را به حالت شیری تغییر می دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس افزود : وقتی که رودخانه ها براثر ریزش باران شدید طغیان می کنند و سیلابی و گل آلود می شوند ، طبیعی است سرریز فاضلاب ها هم به همراهش به سمت دریا هدایت می شود و این دغدغه حافظان و دوستداران محیط زیست تنها مربوط به امروز و وضعیت کنونی نیست .

مطهری گفت : بارها این موضوع در نشست های مختلف کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و توضیح داده شد که چگونه سرریز فاضلاب ها ، شیرابه زباله و سموم کشاورزی حیات رودخانه ها و دریا را متاثر می کند ولی تاکنون نتیجه چندانی نداشت چرا که تنها راهکار اساسی برای حل اساسی این معضل زیست محیطی اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهرستان ساحلی است.

مطالعات اولیه طرح شبکه گذاری جمع آوری فاضلاب و ساخت تصفیه خانه در شهرهای نوشهر و چالوس از سال ۱۳۷۲ آغاز و سال ۱۳۷۶ اجرایی شد و سال ۱۳۸۵ هم تصفیه خانه آن به بهره برداری رسید. تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار مشترک در این شهرها زیرپوشش این طرح قرار گرفته اند.

عملیات اجرایی ساخت مدول دوم و تکمیل مدول اول تصفیه خانه فاضلاب این شهرهای ساحلی هم در اردیبهشت ماه سال گذشته با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومانی آغاز شد که با اجرای کامل آن دستکم ۱۱۸ هزار نفر از شهروندان این شهرها زیر پوشش قرار می گیرند.

چالوس ۱۹ کیلومتر از حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای مازندران را در اختیار دارد.