پایکوبی آتش در سوگ جنگل/ ارزش هر درخت بلوط ۶۰۰ میلیون تومان است/ ۱۶۹هزارمیلیارد تومان خسارت یک دهه سوختن جنگل‌ها در ایران

۱۴۰هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران طی ۱۰ سال در آتش سوخته است و در طول همین یک‌دهه اخیر، ۱۶۹ هزار میلیارد تومان خسارت بر اثر آتش‌سوزی در ۱۴۰ هزار هکتار به عرصه‌های منابع طبیعی کشور تحمیل شده است.

آتش سوزی در جنگل ها

میرا قربانی فر: ویدیو که دانلود و پخش می‌شود، صدای ضجه پیرمرد روستایی درون فیلم می‌پیچد در اتاق. ثانیه‌ای بعد صدا‌ها بیشتر می‌شود و تنها تصویر آتش است که دیده می‌شود. آتشی که زبانه می‌کشد و تصویر شب و ناله‌ها و ضجه‌های مرد روستایی حالا در ترکیب با صدای دیگرانی درون فیلم و صدای و سوختن و خاکستر شدن درختان انگار باری می‌شود روی روان!

به صدا‌ها که با دقت بیشتر گوش کنی احساس می‌کنی انگار زمین و آسمان و خاک مویه می‌کند برای محیط زیستی که خاکستر می‌شود و می‌دانی که دود این آتش و خاکستر به چشم همه ایران خواهد رفت و حالا دوباره روزهاست که به سنت نامیمون هر سال جنگل‌های زاگرس می‌سوزد.

۱۶۹هزارمیلیارد تومان خسارت یک دهه سوختن جنگل‌ها در ایران

بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت جنگل‌های ایران، ۱۴۰هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران طی ۱۰ سال در آتش سوخته است و در طول همین یک‌دهه اخیر، ۱۶۹ هزار میلیارد تومان خسارت بر اثر آتش‌سوزی در ۱۴۰ هزار هکتار به عرصه‌های منابع طبیعی کشور تحمیل شده است.