گراز ها در خطرند ! /گرازها بخشی از زنجیره غذایی حیات وحش محسوب می‌شوند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: شکار شبانه گراز در مناطق حفاظت شده این استان افزایش یافته است که ادامه روند زنجیره طبیعی حیات وحش را با مشکل مواجه می‌سازد.

فضای مجازی کار دست شکارچی گراز بجنوردی داد - ایرنا

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، مهدی طاهری روز پنجشنبه با اعلام این مطلب افزود: با هدف جلوگیری از این اقدام اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گشت‌های شبانه حفاظت از گونه گراز را افزایش داده و ۱۲ گروه از محیط بانان هر شب در مناطق مختلف با متخلفان این حوزه برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه در یک هفته گذشته چهار گروه شکارچی غیرمجاز گراز در طول شب دستگیر شده‌ است، افزود: این شکارچیان با همراه داشتن نورافکن و سلاح شکاری در طول شب به دامان طبیعت می‌روند و سپس با تابش نورافکن توجه این حیوانات را به نور جلب می‌کنند، هنگامی که گراز در مسیر نور قرار بگیرد به نورافکن خیره می‌شود شکارچی نیز از این فرصت استفاده کرده و با سلاح این حیوان را شکار می‌کند.

طاهری به شب‌زی بودن گراز اشاره کرد و گفت: این حیوانات به صورت طبیعی بخشی از زنجیره غذایی حیات وحش محسوب می‌شوند و اگر تعداد آن‌ها کاهش یابد، شکارچیان طبیعی آن‌ها مانند پلنگ و گرگ برای یافتن غذا به محل زندگی انسان‌ها نزدیک شده و به حیوانات اهلی حمله خواهند کرد.

این مسؤول بیان داشت: گراز علاوه بر زنجیره غذایی به عنوان بلدوزر طبیعت شناخته می‌شود و گیاهان طبیعی به وسیله شخم زدم همین گرازها انجام در مراتع رشد و نمو پیدا می‌کنند، بنابراین حذف این حیوان در این فصل از سال به ضرر حیات وحش تمام خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: بررسی متخلفان شکار گراز نشان داده که اکثر این‌ها صاحب زمین نیستند که بخواهند توجیهی برای دفاع از اراضی کشاورزی داشته باشند، بلکه آن‌ها با هدف شکار گراز در طبیعت ظاهر شده و حتی با خود سلاح‌های غیرمجاز و قاچاق نیز حمل می‌کنند.