برنامه کاهش آلودگی اراک و کاهش ۵۴ درصدی روزهای ناسالم

اراک – ایرنا – اراک یکی از کلانشهرهای آلوده کشور است که در ۲ دهه اخیر با چالش‌های جدی زیست محیطی همراه بوده و با اجرای ۲ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به ویژه در سال‌های اخیر، کاهش ۵۴ درصدی روزهای ناسالم را در کارنامه خود دارد که این افتخار تنها گوشه‌ای از اقدامات به ثمر نشسته حوزه زیستی است.

برنامه کاهش آلودگی اراک و کاهش ۵۴ درصدی روزهای ناسالم

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۸ کیلومتر مربع، حدود یک و ۷۹ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و با بهره‌مندی از سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک نام پایتخت صنعتی ایران را یدک می‌کشد که اغلب این صنایع در شهر اراک و پس از آن ساوه فعالیت دارند و در کنار تمامی مزایای مثبت، آثار مخربی از آلایندگی زیستی را نیز بر جا گذاشته‌اند که نیازمند مدیریت و ترمیم است.

شمار زیاد واحدهای صنعتی مادر تخصصی و زیردستی اگرچه رونق اقتصادی و اشتغالزایی را رقم زده اما به دلیل رعایت نشدن پراکنش جغرافیایی و قدیمی بودن فناوری معضلاتی را در آلایندگی هوا برای مردم ایجاد کرده که سلامتشان را تهدید می‌کند و نیاز است که با همت و تدبیر مسئولان و صاحبان صنایع و افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی و زیستی مرهم کار بر این زخم گذاشته شود و رشد صنعتی با رعایت موازین زیستی بستر ساز توسعه متوازن باشد.

استان مرکزی تنها مزیت صنعت را ندارد بلکه در حوزه کشاورزی، خدمات و سرمایه‌گذاری خارجی نیز از کانون‌های مولد کشور محسوب می‌شود و باید تراز و سهم تمامی این بخش‌ها همسانی لازم را پیدا کرده و برآیند این مهم بهبود شاخص‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی برای دیار آفتاب خواهد بود.

استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور و رتبه‌دار نخست تنوع تولیدات صنعتی است و این مزیت اگرچه نشانی بر سینه اقتصاد کشور و استان زده است اما، دردسرهای زیست محیطی و افزایش روزهای ناسالم هوا تاوانی بوده که در دهه‌های اخیر مردم این خطه برای آن پرداخت کرده‌اند و اکنون باید به تناسب سهم صنایع استان در اقتصاد کشور، بودجه و راهبردهای اجرایی هدفمند در ترمیم معضلات زیستی این خطه اختصاص یابد.

کیفیت هوای شهرهای اراک، ساوه، شازند و دلیجان از توابع استان مرکزی در سال‌های اخیر نمره قبولی نداشت اما با برنامه‌های هدفمند در راستای ترمیم مسایل زیست محیطی اکنون می‌توان شاهد بهبود نسبی آلایندگی هوا بود هرچند که با توجه به شرایط اقلیمی نیمه خشک و حاکمیت خشکسالی شدید و ریزگردهای محلی راهبردهای جدی برای جلوگیری از چالش‌های زیست محیطی اراک نیاز است.

مسایل زیستی استان مرکزی و اراک تنها در حوزه آلایندگی هوا نیست بلکه در کنترل آلودگی منابع پایه آب و خاک، مدیریت مناطق حفاظت شده نیز مسایلی وجود دارد که با وجود تنگناهای مالی دولت در شرایط دشوار تحریم راهبردهای اجرایی در تمامی این بخش‌ها رتبه رو به رشد و بهبود اوضاع را نشان می‌دهد.