خشک شدن تالاب آق‌گل ملایر کانونی برای ایجاد گرد و غبار

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر گفت: خشک شدن کامل تالاب آق‌گل تهدیدی برای حیات وحش منطقه و بستر تولید ریزگرد‌ها در شهرستان و استان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، عباس نجاری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر به تالاب فصلی آق‌گل با وسعتی افزون بر ۸۳۰ هکتار که در جنوب شرقی روستای اسلام آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان‌های همدان و مرکزی قرار گرفته، اشاره و گفت: خشک شدن تالاب آق‌گل با توجه به فصلی بودن آن امری طبیعی است و طی سال‌های ۸۸ تا ۹۵ نیز این تالاب کاملا خشک بوده است امسال نیز بدلیل خشکسالی بی سابقه طی ۵۰ سال اخیر، طبق روال طبیعی خشک شده است.

او بارش‌های جوی را یکی از منابع عمده تغذیه تالاب برشمرد و افزود: مهم‌ترین دلیل خشک شدن تالاب، کاهش بارش‌های جوی است از طرفی حوضه آبریز رودخانه قره‌چای در جنوب دشت کمیجان بعنوان حق‌آبه زیست محیطی این تالاب یکی دیگر از منابع تغذیه تالاب است که متأسفانه تا امروز به‌صورت کامل تأمین نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از حق‌آبه زیست محیطی تالاب در اختیار استان مرکزی است، بیان کرد: سال گذشته اقداماتی انجام شد تا خشک شدن تالاب به تعویق بیافتد و در یک دوره زمانی نهری از رودخانه قره‌چای به سمت تالاب باز شد، اما حق‌آبه از طرف وزارت نیرو به طور کامل محقق نشد.

نجاری حفر چاه‌های عمیق در حاشیه تالاب و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی را یکی دیگر از دلایل خشک شدن تالاب آق‌گل دانست و افزود: بیشتر ساکنان حاشیه تالاب که به کشاورزی مشغول هستند محصولات پرآب بری مانند گندم، یونجه و سیب زمینی کشت می‌کنند که تاثیر بسزایی در برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیر زمینی دارد.