توزیع بنزین آلوده عامل افزایش سرطان در سال های ۸۰ تا ۹۲ بوده است

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

توزیع بنزین آلوده عامل افزایش سرطان در سال های ۸۰ تا ۹۲ بوده است

اطلاعات: مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس نامه رسمی وزارت نفت میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی تا ۴۹۰ درصد فراتر از حد مجاز بوده است گفت: میزان بنزن موجود در بنزین پیرولیز ۴۰ درصد حجمی و اروماتیک موجود در آن ۶۵ درصد حجمی فراتر بوده که این آلاینده میزان سرطان را در کشور افزایش داده است.
دکتر یوسف رشیدی با بیان اینکه در سال های گذشته آلوده ترین ترکیب بنزین توزیعی بنزین پیرولیز بوده که در سال ۸۹ تا ۹۲ به میزان بسیار زیادی تولید و مصرف شده است به مهر گفت: میانگین مصرف بنزین پیرولیز ۷۹۰ مترمکعب در روز در سال ۸۹ به ۳۴۰ مترمکعب در روز در سال ۹۲ رسیده و ارتباط مستقیم با افزایش روزهای ناسالم هوا در این بازه زمانی داشته است.

او ادامه داد: در سال ۸۸، ۳۲ روز هوای پاک درتهران داشتیم و با ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت، به یکباره میزان روزهای پاک در سال ۸۹ به ۱۴ روز کاهش یافت و در سال‌های ۹۰ ، ۹۱ و ۹۲ فقط سه روز پاک را شاهد بودیم. به عبارتی تغییر سوخت و عوارض آن کاملا مشهود است.رشیدی با بیان این که آمارهای افزایش سرطان خون در کشور و حتی در کودکان نشان از آلایندگی بیش از حد بنزین پتروشیمی دارد گفت: سازمان محیط زیست در ابتدای سال نسبت به آلایندگی بیش از حد این بنزین هشدار داد و از مسئولان خواست تولید و توزیع بنزین پتروشیمی را متوقف کنند.

به گفته رشیدی اکنون با اعلام و تایید وزارت نفت آلایندگی این نوع بنزین تولیدی به اثبات رسید و دیگر تکذیب آن از سوی برخی افراد لزومی ندارد. در عین حال توقف توزیع بنزین پتروشیمی گامی اساسی در کاهش الایندگی ناشی از احتراق این نوع سوخت است.

پایان قطعی مهلت خودروسازان

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه از سال ۸۹ تاکنون مهمترین عامل آلاینده روزهای ناسالم در هوای تهران، ذرات با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون بوده است، گفت: ذرات زیر ۲٫۵ میکرون در فرایندهای صنعتی و واکنش های اتمسفری تولید می شوند که اروماتیک‌ها و بنزن به شکل ثانویه در تشکیل ذرات معلق نقش خواهند داشت. از این رو در سال های ۸۹ تا ۹۱ میزان آلودگی هوا افزایش یافته است.

او با اشاره به پایان یافتن مهلت خودروسازان برای ارتقا استاندارد یورو‌۴ گفت: سازمان محیط زیست از ابتدای شهریورماه آزمایش خودروها براساس استاندارد یورو۴ را آغاز کرده است و نتایج آن را تا یک ماه آینده اعلام خواهد کرد.رشیدی در ادامه به توزیع و تولید بنزین یورو۴ در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون در ۴ پالایشگاه مهم کشور بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید و در کلانشهرها توزیع می شود.

این در حالی است که سازمان محیط زیست بر میزان آلایندگی و استاندارد سوخت یورو ۴ نظارت کامل دارد و مداوم تولیدات را بررسی و آزمایش می کند.به گفته مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست خودروسازان هنوز موفق نشده‌اند سنسور دوم اکسیژن و سیستم

ای او پی دی را فعال کنند به همین منظور دولت مهلتی دو ماهه به خودروسازان داده است .

او در ادامه با اشاره به اینکه سوخت و خودروهای بی کیفیت در سال های گذشته آلودگی هوا را افزایش داده است، گفت: دیگر وقت آن رسیده است که خودروسازان هم به عملکرد خود نگاهی بیندازند و ارتقا ی استانداردها را جدی بگیرند.رشیدی با تاکید بر این که خودرو یورو ۲ سال هاست که در کشورهای توسعه یافته تولید نمی شود، گفت: سازمان محیط زیست در مقابل خودروسازان کوتاه نخواهد آمد و قطعا خودروسازان باید تولیدات خود را به استاندارد یورو ۴ برسانند.

او ادامه داد: قطعا مهلت خودروسازان برای ارتقای کیفیت تولیداتشان دیگر تمدید نمی شود و با هماهنگی پلیس راهور، شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ صورت نخواهد گرفت.به گفته رشیدی، سازمان محیط زیست آزمایش خودروها بر اساس استاندارد یورو ۴ را آغاز کرده که تا یک ماه آینده میزان مطابقت تولیدات داخل با استاندارد یورو ۴ اعلام می شود.