مساحت تالاب بین المللی آلاگل ۵۰۰ هکتار کاهش یافت

گنبدکاووس – ایرنا – رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت که به سبب افزایش دمای بی‌سابقه هوا و تبخیر آب، کاهش نزولات آسمانی و رهاسازی بخشی از آب تالاب بین المللی آلاگل برای مزارع پرورش ماهی و اراضی کشاورزی، مساحت این پهنه آبی واقع در شمال این شهرستان، ۵۰۰ هکتار کاهش یافت.

احمد احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تالاب آلاگل در شرایط عادی و نرمال بارش‌های سالانه هزار و ۵۰۰ هکتار و در شرایط بارش بیش از نرمال تا ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد.

وی افزود: امسال به سبب خشکسالی و تحقق نیافتن پیش بینی بارندگی‌ بیش از حد نرمال بالاخص در ۲ ماه فروردین و اردیبهشت، شرکت آب منطقه‌ای گلستان حدود ۱۶ میلیون متر مکعب آب تالاب بین المللی آلاگل را از چهارم فروردین تا آخر اردیبهشت امسال برای استفاده استخرهای پرورش ماهی و مزارع کشاورزی پایین دست این تالاب رهاسازی کرد.

احمدی اضافه کرد: این میزان رهاسازی آب تالاب آلاگل که حدود نصف آب موجود در آن بود، به همراه کاهش بارش‌های سالانه و نیز افزایش بی‌سابقه دما و تبخیر آب درسال جاری سبب شد تا بخش‌ زیادی از قسمت‌های جنوبی و جنوب شرقی این تالاب دچار کم آبی و خشک شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس یادآور شد که مساحت تالاب آلاگل اسفند پارسال هزار و ۵۰۰ هکتار بود که اکنون این رقم به کمتر از هزار هکتار کاهش یافته است.

وی از ذکر حجم آب فعلی تالاب آلاگل خودداری کرد و گفت: کاهش حجم آب باعث افزایش سطح شوری و پایین آمدن کیفیت آب این تالاب شده که ادامه این وضعیت مخاطرات زیست محیطی مانند تلفات آبزیان و بروز ریزگردها را به همراه خواهد داشت.

احمدی افزود: بارندگی چند روز پیش در شهرستان مراوه‌تپه و جاری شدن سیلاب ناشی از آن در رودخانه اترک باعث شد تا از ۱۲ تیر امسال حجم قابل توجهی از سیلاب وارد تالاب آلاگل شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه بخش زیادی از سیلاب ورودی به تالاب آلاگل رسوبات است، امیدواریم بخش کمی از آب از دست رفته این تالاب جبران شود.

گنبدکاووس سه تالاب بین المللی دارد که آلاگل با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، آلماگل با حدود ۳۰۰ هکتار و آجی گل با حدود ۲۵۰ هکتار وسعت در بخش مرزی داشلی برون این شهرستان واقع هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس ادامه داد که حجم آب ۲ تالاب بین المللی آلماگل و آجی گل نیز بر اثر شرایط جوّی اخیر کم شده اما با توجه به نبود مسیر خروجی و برداشت آب، خسارت این تالاب‌ها کمتر است.

وی گفت: کمیته شهرستانی مدیریت زیست بومی مجموعه تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس به ریاست فرماندار ویژه این شهرستان تشکیل و فعال شده و طبق برنامه‌ریزی از این پس هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص خروجی آب از تالاب‌ها با تصمیم این کمیته انجام می‌شود.

سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی‌گل گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ با حضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

شهرستان گنبدکاووس با اقلیم نیمه خشک، خشک و بیابانی، ۳۷۳ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت دارد.