هر ایرانی ۳ برابر مردم دنیا پلاستیک مصرف می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: طبق آمار و ارقام سازمان محیط زیست، در هر دقیقه یک میلیون پلاستیک به چرخه محیط زیست جهان وارد می‌شود و رکورد استفاده از این قاتل خاموش طبیعت برای مردم کشور ماست.

هر ایرانی ۳ برابر مردم دنیا پلاستیک مصرف می‌کند

فاطمه دعاگویان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در آستانه رقم زدن فاجعه زیست محیطی هستیم؛ این را می‌شود با یک سر چرخاندن به پیرامون خود و مشاهده سیل زباله‌های‌ رها شده در طبیعت فهمید.

وی با بیان اینکه پلاستیک قاتل طبیعت است، افزود: در نگاه اول این جمله خیلی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد؛ پلاستیک مدتهاست در زندگی ما ریشه دوانده؛ هم خانه، هم کلاس و همکار ماست؛ هر روز صورتمان را می‌شوید، صبحانه خوردنمان را آسان می‌کند، خوراکی‌هایمان را سالم نگه می‌دارد و حتی ساعت‌ها کودکانمان را سرگرم می‌کند؛ پلاستیک هر روز کنارماست تا راحتی، زیبایی، ارزانی و حتی بهداشتی بودن خودش را به رخ‌مان بکشد، اما این تمام ماجرا نیست.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: حقیقت این است که پلاستیک در ازای هر خدمتی که به ما می‌کند چیزی گرانبهاتر از دنیای اطرافمان را می‌بلعد؛ ما مدتهاست چشم‌هایمان را روی این واقعیت بسته ایم که پلاستیک قاتل طبیعت است.

دعاگویان افزود: آلودگی پلاستیکی یکی از مشکلات محیطی اصلی و بنیادی در دنیای امروز به شمار می‌آید چراکه تولید پلاستیک‌های یکبار مصرف باعث شده است تا سازگاری با آنها با دشواری‌های بیشتری همراه شود.

وی بیان کرد: آلودگی پلاستیکی مسأله‌ای است که بیشتر در کشورهای در حال توسعه آسیایی و آفریقایی دیده می‌شود که در آن‌ها سیستم های جمع آوری زباله معمولاً به صورت ناکارآمد فعالیت می‌کنند و یا اینکه اصلا وجود ندارد، اما کشورهای صنعتی و پیشرفته که در آنها میزان بازیافت به مقدار کم مشاهده می‌شود هم، مشکلاتی در حوزه جمع آوری صحیح و درست مواد زباله‌ای را تجربه می‌کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی جهان امروز را به وجود آورده‌ است؛ این ساخته دست بشر، به علت قابلیت‌های فراوانی که دارد و البته با تکیه بر قیمت ارزان آن که چه بسا برترین برتری‌اش به شمار می‌رود به شکل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دعاگویان تصریح کرد: دامنه کاربرد این محصول به حدی در زندگی امروزی گسترده شده که می‌توان انواع آن را در وسایل و ابزارهای پیش پا افتاده و روزمره گرفته تا وسایل فوق پیشرفته و استراتژیک به راحتی دید، تا جایی که شاید زندگی بدون آن ممکن به نظر نرسد.