پایان غم انگیز زندگی وحوش در استخر‌های مزارع کشاورزی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بافق گفت: استخر‌های کشاورزی به دلیل ایمن نبودن سبب تلف شدن تعدادی از گونه‌های جانوری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید جلال موسوی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بافق گفت: استخر‌های ذخیره آب کشاورزی اغلب از جنس بتن یا پلی اتیلن هستند و بعضی از این استخر‌ها به دلیل قرار گرفتن در داخل و حاشیه زیستگاه‌های طبیعی مورد توجه حیات وحش به خصوص در فصل گرم سال قرار می‌گیرد.

او بیان کرد: به دلیل ایمن نبودن استخر‌ها هر سال تعدادی از گونه‌های مختلف جانوری از جمله خزندگان، پرندگان و برخی پستانداران مانند انواع مارمولک ها، مارها، بزمجه، آهو، قوچ، میش، روباه، کبک، تیهو و … در این استخر غرق می‌شوند.

او افزود: علت غرق شدن این جانوران در استخر‌های کشاورزی صاف، صیقلی و لغزنده بودن دیواره استخر است که قادر به خروج از استخر نیستند، است.

موسوی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد بر ضرورت حصارکشی مناسب در اطراف استخر‌ها تاکید کرده است و طبق آئین نامه ایمنی استخر‌های ذخیره آب، کشاورزان باید پیرامون این استخر‌ها را نفس کشی، ترمیم و بازسازی کنند.

او اظهار داشت: در بسیاری از موارد نکات ایمنی رعایت نمی‌شود و این موضوع تبدیل به یک تهدید جدی برای حیات وحش شده است.

موسوی گفت: راهکار حل این موضوع نیز همکاری کشاورزان، باغداران و سایر ارگان‌ها از جمله جهاد کشاورزی، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است.