ایران وارد ورشکستگی دایم آب شد

کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد از مساحت کشور ایران درگیر خشکسالی درازمدت است و وارد ورشکستگی دایم آب شده است به طوری که بحران آب همیشگی و پایدار در کشور ایران خواهد بود.

فریده خدادادی– مصرف آب به عنوان ارزشمندترین ماده برای زیستن وگرانبهاترین کالای اجتماعی واقتصادی باید مورد توجه همگان قرارگیرد، منبع با ارزشی که با وجود خشکسالی‏های اخیر خطر از دست دادن آن به شدت احساس می‏شود.

به گزارش جهان اقتصاد، به دنبال گرمای زودرس درسال جاری مصرف آب در نقاط شهری و روستایی شدت یافته است به طوری که با محدودیت منابع نیزمواجه شدیم کاهش سطح ذخایر پشت سدها و خشک شدن رودخانه‌های فصلی از معایب تنش آبی و گرمای زودرس هوا بوده است و از طرفی با وارد شدن به فصل تابستان خطر خشکسالی کشور و تعداد نقاط روستایی و شهری بیشتری در معرض با تنش آبی افزایش می‌یابد که باید با ارایه راهکارهای سریع از وارد شدن به بحران جدی‌تر یعنی ورشکستگی کامل آب در کشور جلوگیری کرد چرا که بدون آب زیستن ممکن نخواهد بود.

خبرنگار جهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‏وگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایداراظهار کرد: با توجه به مباحث مطرح شده گذشته مرتبط، جنگ آب از استان اصفهان آغاز شده و دامنه آن در حال گسترش به سمت کل نقشه جغرافیایی ایران است.

وی با بیان اینکه جنگ آب در گذشته مختص روستاهای کشور بود، عنوان کرد: متاسفانه اکنون جنگ آب از روستاها به شهرهای کشور کشیده شده است به طوری که شهرهای کشور از نظر بحران آب به نقطه‌ای رسیدند که حالت امنیتی پیدا کرده و این تنش آب تشدید شده است. حتی روزهای اخیر کشاورزان اصفهانی مجدداً مقابل شرکت آب استان اصفهان تجمع کردند و مسئولین قول جاری شدن آب در زاینده رود و پرداخت حقابه را به آنها دادند در حالی که به طور کلی اصلاً آبی وجود ندارد.

به گفته عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، در حال حاضر میزان آب موجود سد زاینده رود در استان اصفهان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است که تنها تا پایان تابستان کفایت می‌کند و حقابه‌ای برای کشت و زرع کشاورزان وجود ندارد.

محبوب‌فر با اشاره به وضعیت تشدید بحران آب در استان خوزستان عنوان کرد: در این شرایط نه تنها روستاهای این استان وارد نزاع آبی شدند بلکه این مساله به شهرهای استان کشیده شده است. هر از چندگاهی تعدادی از جاده‏های بین شهری در استان خوزستان توسط مردم در اعتراض به بی‌آبی مسدود می‌شود، از طرفی کشاورزان و بسیاری از نقاط روستایی مساله کمبود و حتی نبود آب را اعلام کردند و می‏توان گفت که وضعیت بسیار خطرناک است.

**مرگ کشاورزی شرق ایران به واسطه خشکی هامون

وی به تدوام بحران آب دراین خطه شرق کشور پرداخت و گفت: در حال حاضرهامون خشک شده است و به موجب این وضعیت می‏توان مرگ کشاورزی و دامداری در حوضه آبریز هامون سیستان و بلوچستان را مشاهده کرد.با این شرایط، مهاجرت و کوچ بسیاری از روستاییان این مناطق را شاهد هستیم به طوری که تاکنون نزدیک به ۳۰۰هزار نفر از مردم این نواحی وارد شهر زابل شدند و حتی از شهر زابل به شهر تهران نیز مهاجرت کردند.

** نبود دیپلماسی دولت ایران بهانه‌ای برای باج دادن به کشورهای منطقه

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران با بیان این که هامون بین دو کشور ایران و افغانستان تشنه است، گفت: کشورهایی همانند افعانستان، ترکیه وعراق از دیپلماسی آب برخوردارند و از پرداخت حقابه رودهایی که سرچشمه‌ای برای هامون و سایر منابع آبی است، خودداری می‌کنند و با «قلدری» اعلام می‌کنند که ایران حقابه‌ای ندارد و باید به آن‌ها باج بدهد و دلیل این که آن‏ها این حرف را مطرح می‏کنند ناشی از ضعیف بودن دولت ایران و نداشتن دیپلماسی آب در دولت است در این صورت است که به باج دادن به کشورهای همسایه و می‌پردازند و یکی از این کشورها که آب کشور را «دزدیده» است، کشور افغانستان است به طوری که با سدسازی‌های بسیار حقابه ایران را پرداخت نمی‌کند.

**ایران وارد ورشکستگی دایم آب شد

محبوب‌فرعنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد از مساحت کشور ایران درگیر خشکسالی درازمدت است و وارد ورشکستگی دایم آب شده است به طوری که بحران آب همیشگی و پایدار در کشور ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: اوایل فصل بهار۱۴۰نقطه از کشور وارد بحران آبی شده بود اما اکنون وضعیت کشور به گونه‌ای است که نزدیک به ۲۵۰نقطه شهری وارد تنش آبی شده است که نشان از وضعیت نگران‌کننده آب در کشور حکایت دارد.

به گفته وی، کلید مقابله با کم آبی تنها در دست مردم و شهروندان نیست البته صرفه‌جویی در این حوزه از سوی مسئولین سخن درستی است اما مسئولین در برابر منابع آبی مردم نیز از وظایفی برخوردار هستند که از جمله این وظایف می‏توان به حفظ منابع آبی و مدیریت منابع آب در کشور اشاره کرد.