ماجرای ساخت و ساز در تالاب نفتی چیست؟

بخشی از تالاب چهل هکتاری نفتی ساری که احتمالا با هدف ساخت و ساز خشک شده است جزء مستثنیات اما بخش‌های دیگر آن اراضی ملی است.

ابراهیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه تالاب نفتی ساری از جمله زیستگاه‌های حساس محیط زیستی است، گفت: این تالاب که به دریای خزر متصل می‌شود محل زادآوری و تخم ریزی ماهیان کوچ رو است و نقش مهمی در احیا و تکثیر طبیعی آبزیان دریای خزر دارد.

او با انتقاد از خشک کردن و تفکیک بخشی‌های از این تالاب با هدف ساخت و ساز، افزود: بخشی از این تالاب که خشک شده است جز مستثنیات اما بخشی‌های دیگر این تالاب اراضی ملی و تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای، شیلات و محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: اگرچه اعلام شده بخشی‌های از این تالاب که تفکیک شده است سند مالکیت دارند اما از دید محیط زیست این تفکیک همچنان محل ایراد است.

ابراهیمی گفت: محیط زیست استان در جلسه‌ای مخالفت خود را با الحاق این منطقه به محدوده شهر فرح آباد، تفکیک بخش‌های متصل به این تالاب و تغییر کاربری این زمین‌ها اعلام کرده بود اما مشکل اصلی خلاء قانونی در این رابطه است.

او ادامه داد: متاسفانه محیط زیست در کمیسیون ماده ۵ مربوط به تغییر کاربری فقط عضو مدعو بدون حق رای است و به همین دلیل در برخی مواقع، محیط زیست قربانی تفکیک‌های اراضی می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران از تخریب عرصه‌های زیستی به بهانه ایجاد منطقه گردشگری انتقاد کرد و ادامه داد: دریای خزر به دلیل محصور بودن و عمق کم، محیطی شکنند دارد و با کوچکترین لطمه به سواحل، حیات آبزیان در معرض خطر قرار می‌گیرد.