ضرورت داشتن ردیف بودجه برای باغستان قزوین

استاندار قزوین گفت: در نظر گرفتن ردیف بودجه برای باغستان الزامی است و باید کمک کرد تا در بودجه سال آینده این ردیف دیده شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، جمالی پور استاندار قزوین در جلسه شورای باغستان‌های قزوین گفت: نگهداری باغستان با داشتن مالک خصوصی، هزینه‌های سنگینی دارد و، چون میراث ملی است باید کمک کرد تا ردیف دار شود و از محل اعتبارات ملی برای صیانت از آن اقدام کنیم.

جمالی پور افزود: لازم است با پیگیری لازم در تعیین ردیف بودجه برای شهرداری یا جهاد کشاورزی و نیز با کمک نمایندگان در بودجه سال آینده این ردیف دیده شود تا بتوان حفاظت باغستان را عملیاتی کرد.

وی تامین آب باغستان را از اولویت‌های دیگر دانست و اظهارداشت: باید برای آبیاری با روش‌های مدرن در باغستان طرح و برنامه ارائه شود و شش ماه فرصت داده می‌شود تا مطالعه تامین آب باغستان سنتی آماده و ارائه شود و برای آن تصمیم گیری شود.

استاندار درباره ضرورت ساخت اتاقک نگهداری نهاده‌های کشاورزی در باغات هم گفت: حتما لازم است برای استراحت باغداران و نگهداری ابزار آلات باغداری مجوز ساخت یک اتاقک کوچک و محدود با رعایت الزامات زیست محیطی و منابع طبیعی به شرطی که به اصالت باغستان آسیب نزند صادر شود، اما قبل از آن نیازمند مطالعه کارشناسی هستیم.

جمالی پور افزود: جلساتی که برای باغستان‌ها تشکیل می‌شود باید نتیجه بخش باشد تا باغداران به مسئولان اعتماد کنند و امیدوار باشند مشکلاتشان حل می‌شود.

وی افزود: حفظ باغستان فقط با اراده و عزم باغداران و مشارکت آن‌ها ممکن می‌شود واگر ما درست تصمیم نگیریم کار‌های گذشتگان نیز از بین می‌رود.

استاندار گفت: باید پذیرفت که تصمیمات اشتباه دولتی‌ها در کنار سایر عوامل از جمله اقتصادی نبودن باغستان و بی توجهی برخی بهره برداران به نگهداری باغات باعث شده مساحت باغستان سنتی از ۶ هزار هکتار به دو هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یابد و مابقی آن نیز در معرض خطر باشد.

جمالی پور افزود: باید پذیرفت تصمیمات مسئولان دولتی زمانی نتیجه بخش خواهد بود که از نظر مردم و باغداران هم استفاده کنیم و در همه کار‌ها صاحبان باغستان‌ها را مشارکت دهیم تا این میراث ارزشمند حفظ شود در غیر این صورت کار‌ها مغفول می‌ماند.

استاندار یادآورشد: اگر سازمان باغستان راه اندازی شده است باید بر اساس اساسنامه فعالیت و راهکار‌های کاربردی را اجرایی کند، زیرا نگاه دولتی‌ها همیشه مناسب نیست و نتوانسته تاکنون به این وضعیت سامان دهد.

وی اظهارداشت: تصمیمات ما بدون نظر باغداران خسارت بار است لذا تاکید جدی داریم حتما نظر صاحبان باغات گرفته شود و پس از بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت برای تصمیم گیری و نیز تقویت جایگاه سازمان باغستان‌ها اقدام شود.

جمالی پور گفت: از تشکل‌های مردمی، سمن‌ها و همه کسانی که دغدغه باغستان را دارند باید نظرخواهی و دیدگاه آن‌ها را با نظر باغداران منطبق کرد.

استاندار اظهارداشت: برای ساماندهی وضعیت مالکیت باغستان لازم است طرح آمایش و کاداستر باغستان اجرا شود و هزینه آن را با مشارکت شهرداری و سازمان برنامه و بودجه تامین می‌کنیم.