باز شدن پای ریزگردها به شمال/بی‌آبی دسترنج کشاورزان را به باد داد

مسئولان هشدار می‌دهند وضعیت خشک‌سالی در گلستان به مرحله حاد رسیده است و این استان به‌زودی کانون ریزگرد می‌شود اما شواهد نشان می‌دهد هنوز برای سازگاری با این پدیده و بی‌آبی آماده نیستیم.

باز شدن پای ریزگردها به شمال/بی‌آبی دسترنج کشاورزان را به باد داد

مسئولان می‌گویند زنگ هشدار خشک‌سالی در گلستان سال‌ها قبل به صدا درآمده است و ما به آن کم‌توجه بوده‌ایم و حالا باید به‌سرعت با طبیعت سازگار شویم در غیر این صورت طبیعت خسارت سنگینی به ما وارد می‌کند.

طبق آمار مسئولان، خشک‌سالی و بارش کم به اراضی دیم گندم و جو در استان خسارت وارد کرده و درصد قابل‌توجهی از مزارع غیرقابل‌برداشت شده است.

همچنین طبق همین آمار شرایط اقلیمی باعث کاهش شدید تولید در سایر محصولات زراعی و باغی استان شده است و اگر خودمان را برای سازگاری با کم‌آبی مهیا نکنیم خسارت وارده به بخش تولید غیرقابل‌جبران خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و وارد شدن به مرحله خشک‌سالی از چند سال پیش در دنیا، کشور و استان آغازشده است، به خبرنگار مهر گفت: همان‌گونه که در اواخر سال ۱۳۹۷ و اوایل ۱۳۹۸ حدود ۲۶ استان کشور درگیر سیل بودند هم‌اکنون بسیاری از استان‌ها با پدیده خشک‌سالی و بی‌آبی مواجه هستند.

سید رضا قادری افزود: از ابتدای سال آبی و زراعی جاری (مهرماه ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰) شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما و تبخیر هستیم و مجموع آب ذخیره‌شده در پشت سدهای استان از ۸۰ درصد در سال گذشته در این زمان به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم در جهان، کشور و استان اتفاق افتاده و باید با شرایط موجود سازگار شویم، ادامه داد: راهکار مقابله‌ای ۱۰۰ درصدی برای مواجهه با این پدیده وجود ندارد اما باید کشت و زرع در گلستان هماهنگ و سازگار با کم‌آبی شود و مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان اضافه کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود شالی کشت نکنند در شرایطی که معیشت و اقتصاد مردم استان شرایط مناسبی ندارد.