حفظ حیات وحش قمیشلو با مشارکت مردم امکان پذیر است

اصفهان-ایرنا-امام جمعه تیران و کرون گفت: رفع پیامدهای خشکسالی برای حیات وحش قمیشلو با فراهم نمودن زمینه برای ورود مردم، خیران و دوستداران محیط زیست امکان پذیر است.

حفظ حیات وحش قمیشلو با مشارکت مردم امکان پذیر است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسین رشیدیان در خطبه های نماز جمعه تیران افزود: خشکسالی و کمبود غذا برای حیوانات پارک ملی قمیشلو موجب خروج آنان از این منطقه و ورود به مناطق شهری شده که آسیبی برای حیات وحش است.

وی بیان کرد: مسئولان بستر را برای ایجاد مشارکت مردمی در راستای تامین موادغذایی و نیازهای جانواران در جهت حفظ حیات وحش قمیشلو را فراهم کنند.

امام جمعه تیران و کرون از اداره کل محیط زیست اصفهان خواست تا با جلوگیری از مانع تراشی، شرایط را برای همکاری دوستداران محیط زیست، خیرین و مردم در راستای رفع این چالش فراهم سازد.

به اعتقاد وی، شرایط خاص موجود در پارک ملی قمیشلو نیازمند تعاملات مشترک بین مردم و محیط زیست است تا علاوه بر حفظ حیات جانوری، زیست حیوانان مورد تهدید قرار نگیرد.

حجت الاسلام رشیدیان با بیان اینکه مردم این خطه با احداث پاسگاه و تامین نیروی انسانی برای حفظ محیط زیست مشارکت داشته‌اند، تصریح‌کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست فرصت های همکاری را به صورت جدی برای ارتباط مردم و این منطقه فراهم نمی‌سازد.

به گزارش ایرنا، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو با مساحت ۱۱۳ هزار هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان واقع شده و دارای سه زیستگاه مهم تپه استپی و دشتی، تپه ماهوری و زیستگاه کوهستانی و برف‌ گیر است.

این منطقه مهم زیستی علاوه بر برخورداری از بیش از ۳۷۱ گونه گیاهی، زیستگاه گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله آهو، قوچ، پازن، میش، کل بز، گرگ، کبک، تیهوو کفتار است.

وی به روز مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از زندانیان کشور به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در بند هستند که این مقوله یکی از عوامل بروز جرم و جنایتکاری افراد محسوب می‌شود.

امام جمعه تیران بر همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی برای پیشگیری از اعتیاد به این بلای خانمان سوز تاکید کرد و یادآورشد: بنیان خانواده‌ها تحت تاثیر این آسیب اجتماعی قرار گرفته و برای کاهش این چالش به تدبیر و برنامه ریزی راهبردی نیاز داریم.

وی به واکسیناسیون کرونا اشاره کرد و گفت: تولیدات داخلی نیز به مرحله بهره برداری رسیده و ایران جز ۶ کشور برتر جهان در تولید این واکسن است.

به گفته وی صادرات واکسن کرونای ایران از پایان سال امکان پذیر می شود و این اتفاق بیان گر ظرفیت های علمی و پزشکی ایران است.

تیران و کرون با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.