بار ۱۹ برابری محیط بانان یزد نسبت به دنیا / محیط زیست یزد اول شاخص‌های کشوری

 مدیر کل محیط زیست استان یزد از کمبود شدید نیروی محیط بان در استان یاد کرد و گفت: در کشور ایران به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط‍‌بان و در یزد به ازای هر ۱۹ هزار هکتار یک محیط‌بان مسئول حفاظت است ولی این استاندارد در دنیا به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار یک محیط بان است.

بار ۱۹ برابری محیط بانان یزد نسبت به دنیا / محیط زیست یزد اول شاخص‌های کشوری

«نیره پورملایی» امروز پنجشنبه در نشست با استاندار به مناسبت گرامیداشت مقام محیط بان در استانداری یزد، با بیان این که در کشور ایران به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط‍‌بان مسئول حفاظت است، گفت: در یزد به ازای هر ۱۹ هزار هکتار یک محیط‌بان مسئول حفاظت است و با کمبود شدید نیروی محیط بان مواجهه هستیم البته این استاندارد در دنیا به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار یک محیط بان است.

وی با بیان این که یزد استان پیشگام در واگذاری قرق‌های اختصاصی است، گفت: از توان نیروی بومی و بخش خصوصی باید استفاده کنیم.

پورملایی در ادامه یزد را استان برتر در شاخصه‌های عملکرد محیط زیست دانست و گفت: افزایش مناطق تحت مدیریت به ۱۱ منطقه تحت مدیریت و ارتقای ۳ منطقه شکار ممنوع به پناهگاه و افزایش مساحت تحت مدیریت محیط زیست به ۱۱ درصد مساحت استان جزو این شاخصه‌هاست.

وی با اشاره به بهسازی پاسگاه‌های محیط بانی شامل نوسازی ۹ پاسگاه و ایجاد دو پاسگاه به صورت دیده بانی، تصریح کرد: با توجه به مسیرهای سخت مربوط به فعالیت محیط‌بانان نیازمند اعتبار ویژه برای توسعه تجهیزات و امکانات این بخش هستیم، در عین حال ۱۲۰۰ موتورسیکلت توسط سازمان حفاطت محیط زیست خریداری شده که ۵ موتور سهمیه استان یزد است.

مدیر کل محیط زیست یزد به راه اندازی سامانه هوشمند اطلاعاتی در استان اشاره کرد و گفت: تمام خودروهای محیط بانان به سیستم جی پی اس مجهز شده است.

وی به نصب بی‌سیم و تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های مربوط به اردکان و خاتم اشاره کرد و گفت: بی‌سیم‌های آنالوگ را در این شهرستان بنا کردیم اما باید به سمت بی‌سیم‌های ماهواره‌ای حرکت کنیم.

این مسئول با بیان این که روند رو به رشدی را در جلوگیری از تعارضات موجود در مناطق تحت مدیریت و تخلفات داشتیم، گفت: با اهتمام فرمانده یگان و محیط بانان، پرونده تخلفاتمان دو برابر شده و در حوزه کشفیات اسلحه غیرمجاز خیلی خوب عمل کردیم.

وی با بیان این که خشکسالی‌های یزد از حالت طبیعی خارج شده است، گفت: مسائل متعددی در این شرایط غیرطبیعی مشکلات محیط بانان را افزایش داده است و نیازمند توزیع اعتبارات خشکسالی هستیم.

این مسئول به مرزبندی‌های مناطق تحت مدیریت و بروز رسانی تابلوهای راهنمای استان اشاره کرد و گفت: ثبت رکورد گونه‌های جانوری ثبت جهانی کفشدوزک شیرکوه و چند نمونه ثبت گونه‌های بومی در بعد ملی از دیگر اقدامات است.

پورملایی به انتقال موفق حیات‌وحش در حوزه محیط زیست استان اشاره کرد و گفت: در خصوص رهاسازی حیوانات بومی مانند گورخر ایرانی عملکرد موفقیت آمیزی داشته و در تکثیر این گونه نیز اقدام کرده و جمعیت قابل توجهی را برای طبیعتمان خواهیم داشت.

وی از جذب محیط بان براساس سامانه همیار محیط بان خبر داد و گفت: توانستیم برای بیمه این افراد همانند محیط بانان استانمان اقدام کنیم و طی این فرایند، ۲۱ همیار بیمه شدند.

این مسئول استانی در پایان نیز به پیگیری وضعیت معیشتی و افزایش حقوق محیط بانان نیز اشاره کرد.