با کمبود شدید محیط‌بان در لرستان مواجه‌ هستیم

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: با کمبود شدید محیط‌بان در استان مواجه‌ هستیم.

تجهیز محیط‌بانان لرستان به جلیقه‎های ضد گلوله - ایسنا

مهرداد فتحی بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک ولادت باسعادت امام رضا (ع) و روز ملی محیط‌بان اظهار کرد: محیط‌بانی جزو مشاغل سختی است که کسب موفقیت در این مقوله نیازمند علاقه و عشق زیاد به آن است.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان در بدترین شرایط‌ آب‌وهوایی و مناطق صعب‌العبور خدمت می‌کنند، تصریح کرد: این افراد از کمترین امکانات برخوردار بوده و ۱۵ شبانه روز در ماه به دور از خانه و خانواده به امر حفاظت و صیانت از عرصه‌های تحت حفاظت محیط زیست لرستان مشغول هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان اضافه کرد: درآمد محیط‌بانان متناسب با شرایطی که دارد بسیار پایین است.

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه امکانات محیط زیست لرستان بسیار محدود است و وظیفه‌ای که محیط‌بانان دارند با تعداد نیرو، تجهیزات و ادوات تناسبی ندارد، تصریح کرد: چنانچه موفقیتی حاصل شده به خاطر تلاش مضاعف همکاران و فرهنگ زیست‌محیطی که در لرستان نهادینه شده بوده است.

وی با تاکید براینکه مردم همیار و همراه محیط زیست هستند و در صورت مشاهده تخلف به سازمان گزارش می‌دهند، افزود: چنانچه نیاز به همکاری مردم و سمن‌ها باشد این افراد در هر شرایطی دوش به دوش و پا به پای محیط بانان همکاری لازم را خواهند داشت.

به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار باید یک محیط‌بان حضور داشته باشد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: امید می‌رود این همکاری‌های دو سویه با مردم تقویت شود تا موجب هم‌افزایی در راستای رسیدن به اهداف مشترک که همان حفظ محیط زیست است برسیم.

فتحی بیرانوند به ازای هر ۵۰۰۰ هکتار یک محیط‌بان در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این درحالیست که براساس استانداردهای بین‌المللی در مناطق کوهستانی به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار باید یک محیط‌بان حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: در استان یک‌چهارم نیاز واقعی‌مان محیط بان داریم و این نشان از کمبود شدید محیط‌بان در استان است و حتی در خصوص امکانات، ادوات و خودرو نیز در مضیقه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان بیان کرد: سازمان در سه سال اخیر تحرکاتی انجام داده از جمله بکار گیری سربازان وظیفه تحت عنوان امریه که البته خیلی محدود از این ظرفیت استفاده شده و لرستان برای رسیدن به حداقل‌ها در بحث محیط‌بان با ایده‌آل فاصله زیادی دارد.

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: جذب نیروی محیط‌بان به صورت ملی انجام می‌شود و محیط زیست استان دخالتی در این راستا ندارد و در دو سه سال اخیر هفت تا هشت محیط‌بان سهمیه دادند که بسیار اندک است.