هر ۸ هزار هکتار عرصه طبیعی استان مرکزی تنها یک محیط‌بان دارد

ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: به ازای هر هشت هزار هکتار عرصه طبیعی یک محیط بان در استان وجود دارد.

محیط‌بانان، فداییان حفاظت از محیط زیست - ایرنا

رضا میرزائی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز ملی محیط بان اظهار کرد: دلیرمردان محیط‌بان بعضا در شرایط ناگوار اقلیمی و طاقت فرسا، از عرصه‌های طبیعی پاسداری می‌کنند و بی شک تلاش آنها در حفظ تنوع زیستی و منابع طبیعی و ملی ستودنی است .

وی با گرامیداشت نام و یاد ۱۴۵ محیط‌بان شهید، و جانبازی ۳۷۷ محیط‌بان در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: محیط‌بانان با وجود کمبود امکانات و تجهیزات و در شرایط کاری بسیار سخت، در برابر متخلفان و متجاوزان به طبیعت و محیط‌زیست، قاطعانه ایستاده‌اند و حفاظت و حراست از گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری را بر عهده دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه بر اساس استاندارد جهانی، هر ۱۰۰۰ هکتار عرصه یک نفر محیط بان نیاز دارد، اظهار کرد: در استان مرکزی درهر هشت هزار هکتار یک محیط بان انجام وظیفه می‌کند که تناسب مطلوبی بین این میزان عرصه و تعداد محیط بانان وجود ندارد و کمبودها محرز است، البته در کنار تلاش جهت جذب محیط‌بان، سعی می‌شود از تکنولوژی مانند دوربین‌های نظارتی و سیستم پهپاد جهت مدیریت و پایش عرصه‌های طبیعی استان استفاده شود.

میرزائی در ادامه قانون حمایت از محیط‌بانان را در تقویت حفاظت طبیعت مؤثر دانست و افزود: تصویب نهایی قانون حمایت از محیط‌بانان نقطه عطفی در عرصه اختیارات حوزه حفاظت محیط زیست است. محیط‌بانان تا پیش از تصویب این قانون برای بکارگیری سلاح مشکلاتی داشتند و کاستی وجود داشت، اما با حمایت نمایندگان مجلس این قانون پس از سال‌ها تصویب شد که امیدواریم نتایج آن را شاهد باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی بیان کرد: سیاست راهبردی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این حوزه تحقق ۸۰ میلیون محیط‌بان است که نیازمند دغدغه‌مندی، تعهد و مشارکت تمام مردم و مسئولان است و خوشبختانه در استان مرکزی با همراهی جوامع بومی اطراف مناطق تحت مدیریت و سمن های زیست محیطی و مسئولین این مهم در حال تحقق است.