قرارگاه عملیاتی واکنش سریع پارک ملی گلستان افتتاح شد

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

قرارگاه عملیاتی واکنش سریع پارک ملی گلستان افتتاح شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: قرارگاه عملیاتی واکنش سریع پارک ملی گلستان عصر یکشنبه ۹۳/۶/۲ در محدوده سه راهی دشت در محل محیط بانی شارلق  با هدف پیشگیری از وقوع بحران از جمله آتش سوزی، سیل و تخلفات صید و شکار و همچنین واکنش سریع در موقع بروز موارد مذکور افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، این قرارگاه با حضور دکتر مهاجر مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، فرمانداران شهرستان های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم، ریاست دادگستری شهرستان آشخانه و جمعی از روسای ادارات محیط زیست شهرستان ها، رییس و کارکنان پارک ملی گلستان افتتاح شد.

 

در جلسه توجیهی افتتاح این مرکز دکتر مهاجر ضمن خیر مقدم به حاضرین اعلام داشت که با افتتاح این پایگاه و حضور به نوبت و با برنامه پنج گروه کاری واکنش سریع در مقابل حوادث (آتش سوزی) و با اطلاع رسانی درست سعی بر آن داریم تا جلوی وقوع حوادث اتفاق افتاده در طول هفته های گذشته را بگیریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: به مناسبت هفته دولت و با توجه به دستور خانم دکتر ابتکار قرارگاه عملیاتی واکنش سریع پارک ملی گلستان با هدف پیشگیری از وقوع بحران از جمله آتش سوزی، سیل و تخلفات صید و شکار و همچنین واکنش سریع در موقع بروز موارد مذکور  ایجاد شده است.

دکتر اسماعیل مهاجر افزود: از وظایف اصلی نیروهای فعال در این ستاد، آموزش و تنویر افکار عمومی مسافرین و جوامع محلی پیرامون پارک در خصوص اهمیت و حفاظت از پارک و جلوگیری از آلودگی و آسیب های احتمالی وارده به پارک می باشد.

اسماعیل مهاجر گفت: این آموزش ها از طریق متخصصین و مبلغین محیط زیست برای دهیاران، شوراها، مردم محلی و مسافرین عبوری از طریق ارائه آموزش های حضوری، توزیع بروشور و نصب بنر و تابلو در تمام طول مسیر پارک انجام خواهد شد.

همچنین نیروهای شرکت کننده در این طرح از طریق اطلاع رسانی در ورودی های پارک و توسط پنج اکیپ سیار چهارنفره در طول مسیر از توقف خودروها در حاشیه جاده جلوگیری به عمل خواهد آمد و کلیه مسافران به تفرجگاه های تعیین شده در طول مسیر هدایت خواهند شد. جلوگیری از توقف خودروها در تمامی طول مسیر از طریق دپوی خاک و نصب گاردریل در قسمت های مختلف جاده نیز اجرا خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان اظهار داشت: اجرای این طرح نیازمند یک عزم ملی و مدیریت جهادی است که با مشارکت فرمانداران شهرستان های گالیکش، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و با همکاری دادگستری، ادارات راه و شهرسازی، منابع طبیعی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و پلیس راهور ناجا اجرا خواهد شد.

از دیگر اقدامات آغاز شده در جریان این طرح استقرار تعداد ده چادر آتشبان و حضور ۳۰ نفر نیرو در نقاط حادثه خیز پارک ملی گلستان به منظور پیشگیری از بروز آتش سوزی در پارک و اقدام سریع در جهت اطفا حریق های احتمالی می باشد.

اسماعیل مهاجر گفت: ستاد راهبری عملیات واکنش سریع پارک ملی گلستان تا زمان شروع بارندگی ها، کاهش تردد و عبور و مرور در جاده آسیایی در پاییز سال جاری بصورت شبانه روزی فعال می باشد.