هفت شکارچی غیرمجاز در بیجار دستگیر شدند

هفت شکارچی غیرمجاز در بیجار دستگیر شدند

سنندج – ایرنا – رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بیجار گفت: در طرح گشت و کنترل مناطق تحت حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار، هفت صیاد غیرمجاز شناسایی و دستگیر شدند.

علی اصغر هدایت زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از شکارچیان غیرمجاز که اقدام به شکار یک رأس خوک و یک قطعه کبک کرده بود در منطقه شناسایی و دستگیر شد که از او یک قبضه اسلحه شکاری و لوازم شکار کشف و ضبط شد.
وی افزود: دومین شکارچی غیرمجاز نیز که اقدام به شکار پنج قطعه کبوتر چاهی در مناطق حفاظت شده کرده بود نیز پس از شناسایی، دستگیر شد که از او یک قبضه اسلحه شکاری و تعدادی لوازم شکار کشف و ضبط شد.
رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بیجار اضافه کرد: در سومین تخلف نیز صیادی غیرمجاز اقدام به صید ۱۹۶ قطعه انواع ماهی با استفاده از تورهای ماهی گیری کرده بود که پیش از ترک محل، شناسایی و دستگیر شد و تعداد ۶ عدد تور به طول ۲۰۰ متر از او کشف و ضبط شد.
وی تاکید کرد: یک گروه سه نفره صیادان غیرمجاز در  منابع آبی حفاظت شده اقدام به نصب هشت عدد تور سدی به طول ۴۰۰ متر کرده بودند که در محل شناسایی و دستگیر شدند.
هدایت زاده گفت: هفتمین تخلف غیرمجاز هم اقدام به زنده‌گیری سه قطعه سهره طلایی در مناطق تحت حفاظت شده است که از صیاد غیرمجاز، لوازم زنده گیری پرندگان، ۲ عدد قفس و تور کشف و ضبط شد که این شکارچیان پس از تکمیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بیجار با اشاره به اینکه اسفندماه و فصل بهار به ترتیب زمان زادآوری پرندگان و گونه های جانوری است اظهار داشت: حیوانات در این فصل نیاز به آرامش دارند و طرح افزایش گشت و کنترل مناطق حفاظت شده هم به همین علت است.
وی افزود: یک گونه عقاب طلایی که در منطقه آسیب دیده بود پس از بهبودی در منطقه رهاسازی شد و یک قطعه کبک شکار شده هم توسط پاکبانان در منطقه حفاظت شده رها سازی شد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بیجار ادامه داد: ساماندهی مراکز دپو پسماند در سطح شهرستان یکی از دغدغه‌های  این اداره است که پایش های دوره ای و نظارت بر نحوه دفن پسماند در مراکز دفن انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در یک سال گذشته یادآور شد: بارندگی کم در منطقه موجب فقر پوشش گیاهی شده است که نیازمند حساسیت بیشتر خانواده ها و مردم در هنگام روشن کردن آتش در فصل بهار و زمان تفریح است.

هدایت زاده تاکید کرد: با توجه به ممنوعیت شکار حیوانات و پرندگان در منطقه حفاظت شده بیجار، مردم، دوستداران و حامیان حیات وحش در صورت مشاهده هر گونه شکار و یا تردد افراد مشکوک از طریق شماره تلفن ۳۸۲۲۲۲۳۰ و ۳۸۲۳۰۸۶۱ موارد را به محیط بانان اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، از منابع آبی مهم شهرستان بیجار می‌توان به رودخانه قزل اوزن اشاره کرد، این رودخانه در امتداد مرز جنوبی منطقه جریان داشته و از پر آب ترین رودخانه‌های استان کردستان است، آب این رودخانه از ارتفاعات چهل چشمه و منطقه سارال دیواندره سر چشمه می‌گیرد و بعد از گذشتن از استان‌های کردستان و زنجان، رودخانه سپید رود را تشکیل داده و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد، حواشی این رودخانه یکی از مهم‌ترین مناطق و زیستگاه حیات وحش منطقه است.

منطقه حفاظت شده بیجار حدود ۳۲ هزار هکتار مساحت دارد و بخاطر تنوع گونه‌های جانوری، گیاهی، تنوع اقلیمی، زیستگاه پستانداری همچون قوچ، میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگان کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی و باقرقره از منحصر بفردترین مناطق حفاظت شده کشور است.

در شهرستان بیجار که با حدود ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است، سه منطقه بی نظیر و شاخص طبیعی، تاریخی و باستانی به نام‌های منطقه چنگ الماس در نزدیک روستای حسن تیمور در شرق، مناطق قم چقای و قلاع قوره نزدیک روستاهای قم چقا و چشمه سنگین واقع در شمال است.