کدام طرح‌های عمرانی دولت مجوزهای زیست‌محیطی ندارند؟

بیش از ۴۰ طرح عمرانی بدون اخذ مجوزهای زیست‌محیطی، طی ۵ سال اخیر آغاز شده که در لایحه بودجه سال آینده نیز،برای ادامه این رویه غلط، از سوی دولت درخواست تأمین اعتبارات مالی شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم، چندی پیش لایحه بودجه سال 1400 از سوی حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که طبق این لایحه بیش از 40 طرح که از سال‌های قبل کلنگ آنها بر زمین زده شده است، فاقد مجوزهای زیست‌محیطی هستند و قرار است بودجه‌هایی برای ادامه روند اجرای این طرح‌‌ها در سال 1400، اختصاص یابد؛ به عنوان مثال، برخی طرح‌ها نظیر “ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب شهر البرز”قرار است طبق لایحه بودجه سال 1400، از سال آینده و بدون اخذ مجوزهای زیست‌محیطی آغاز شود.

فهرست اسامی طرح‌های بدون مجوز زیست‌ محیطی در لایحه بودجه 1400 را اینجا بخوانید.

با کمی بررسی اِجمالی در فهرست طرح‌های بدون مجوز زیست‌محیطی که در قالب لایحه بودجه سال 1400 گنجانده شده، به این نتیجه می‌رسیم که این طرح‌‌ها از سال 1395 آغاز شده و روند اجرای طرح‌ها بدون اخذ مجوزهای زیست‌محیطی، تا سال 1400 نیز ادامه دارد.

همچنین در ارزیابی دیگری از این طرح‌‌ها، بیش از 90 درصد آنها از سال‌های قبل از سالِ 1398 کلید خورده‌اند که دست‌کم 2 تا 5 سال، بودجه‌هایی را دریافت کرده‌اند که طبق قانون، نمی‌بایست بودجه‌ای به آنها برای احداث تعلق می‌گرفته، بلکه می‌بایست فقط بودجه‌هایی جهت مطالعات زیست‌محیطی تعلق می‌گرفته است.

طبق قانون “حفاظت و بهسازی محیط زیست”، تمام طرح‌‌های عمرانی ‌باید پیش از اجرا، مجوزهای زیست‌محیطی را از سازمان حفاظت محیط زیست و یا ادارات کل محیط زیست در استان‌ها اخذ کنند.

بر همین اساس، هنوز مشخص نیست که چه اقدامات مؤثری در راستای جلوگیری از اجرا و یا توقف اجرای بیش از 40 طرح فاقد مجوز زیست‌محیطی در لایحه بودجه سال آینده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد که به نظر می‌رسد می‌بایست با اقدامات موثر نظارتی از سوی نمایندگان از اجرای این طرح‌ها جلوگیری و یا حتی تا زمان تعیین تکلیف و اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست، بودجه و اعتبارات به آنها اختصاص نیابد.