۳۷۰ اخطار زیست محیطی به واحدهای آلاینده آذربایجان‌غربی صادر شد

ارومیه- ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ پایش صنایع استان در سال جاری انجام و این نظارت‌ها منجر به صدور ۳۷۰ اخطاریه زیست محیطی به صاحبان واحدهای آلاینده شده است.

مهران نظری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در آذربایجان غربی در حال فعالیت مستمر هستند که یک هزار و ۲۰۰ واحد از ظرفیت پایش برخوردار بوده و ۵۰ درصد از این واحدها در شهرستان ارومیه قرار دارند.

وی ادامه داد: کارشناسان در جریان پایش‌های سه ماه یک‌بار که انجام می شود، فاضلاب، صوت و میزان آلایندگی هوا و خاک را بررسی می کنند و در کنار این اقدامات خود اظهاری واحد های صنعتی نیز بررسی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: بررسی‌ها نشان می دهد صنایع فعال در این استان از سطح شهر دور هستند و تاثیر چندانی بر میزان آلودگی نمی گذارند ولی دود ناشی از گرمایش خانگی و دود خارج شده از اگزوز خودرو ها تاثیر زیادی دارد.

وی اضافه کرد: آلودگی ناشی از سوزاندن زباله و لاستیک خودرو ها نیز که در ایام سرد سال افزایش می یابد، مورد دیگری است که به شدت با عوامل آن برخورد می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به آلاینده های عمده هوای استان افزود: ریزگردها، پسماندهای بخش کشاورزی و صنعت و دود حاصل از تردد خودروهای فرسوده و غیراستاندارد از تهدیدات محیط زیست در آذربایجان غربی هستند که نیازمند توجه است.

نظری گفت: در راستای سنجش آلاینده ها و حتی کمک به کاهش سطح آلایندگی آنها، سطح کیفی تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی در استان ارتقا داده شده و با ایجاد تحول در ساختار بکارگیری نیروی انسانی، کارشناسان متخصص را در حوزه های آب، خاک و هوا فعال شده اند.

به گزارش ایرنا آلودگی هوا در آذربایجان غربی در قالب ۲ موضوع گرد و غبارهایی با منشاء خارجی و داخلی و آلودگی توسط گازها و ذرات آلاینده و گازهای مختلف از جمله گاز دی اکسید گوگرد ناشی از سوخت ناقص در خودروها رخ می‌دهد.

بررسی و پیشگیری از آلودگی با منشا گردو غبار محلی تدابیر خاص در داخل و جلوگیری از گردو غبار ورودی به آذربایجان غربی از مرزهای غربی و از جمله کشور عراق رایزنی و تدابیر خاص بین دولت های عراق، سوریه و ایران را رقم زده است که تاکنون از میزان این گرد و غبارها به دلایل مختلف کاسته نشده و با شروع فصل بهار و تابستان و تشکیل توده ها همچنان مردم استان شاهد این نوع آلودگی هستند.

اما آنچه که بیشتر قابل توجه است، آلودگی هوا درآذربایجان غربی در اثر فعالیت خودروها به ویژه خودروهای دیزلی، صنایع آلاینده، سوختهای خانگی، سوزاندن زباله و سایر مواردی است که در زمستان به محض استقرار سرما در استان نمود و بروز خاصی پیدا می کند.