نیروگاه حرارتی شازند سه برابر استاندارد گوگرد تولید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رضا میرزایی ظهر امروز در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اراک اظهار کرد: طبق آماری که از سوی مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط‌زیست کشور منتشر شده از ابتدای سال جاری تاکنون شهر اراک ۴۴ روز هوای پاک داشته است.نیروگاه حرارتی شازند سه برابر استاندارد گوگرد تولید می‌کند

وی افزود: تعداد روزهای سالم نیز در اراک از ابتدای سال تاکنون ۲۰۶ روز بوده است، در این مدت با توجه به اینکه برای ثبت روز ناسالم برای تمام گروه‌های سنی میانگین ۲۴ ساعت ملاک قرار می‌گیرد از این‌رو هیچ روز ناسالمی برای تمام گروه‌های سنی در اراک نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی بیان کرد: در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها از قطعی ایستگاه سنجش آلودگی هوای شریعتی خبر داده بودند که این خبر تکذیب می‌شود چون اگر قرار بود به مردم اطلاعات غلط بدهیم برنامه سنجش آلودگی را در اختیارشان نمی‌گذاشتیم.

میرزایی اضافه کرد: اراک با ۲۷ روز ناسالم در بین کلان‌شهرهای کشور در رتبه سوم از نظر کم بودن روزهای ناسالم جای گرفته است.

وی در خصوص سوخت مازوت در نیروگاه شازند تصریح کرد: چند روزی است که بحث استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند در محافل مطرح شده که باید گفت تمام نیروگاه‌های کشور از مازوت استفاده می‌کنند و این مختص به نیروگاه شازند نیست، البته این نیروگاه برای استفاده از مازوت در کنار پالایشگاه احداث شده ولی در زمان احداث سیستم فیلتراسیون آن کامل نشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: امروز میزان دی‌اکسید گوگرد در واحدهای یک نیروگاه دو هزار و ۸۱۵، واحد دو، دو هزار و ۸۷۶، واحد سه دو هزار و ۸۹۴ و واحد چهار دو هزار و ۴۹۲ بوده است؛ این در حالی که عدد استاندارد دی‌اکسید گوگرد ۷۰۰ است البته محیط‌زیست باید این اندازه‌گیری‌ها را به عنوان ضابط قضایی انجام داده و به مراجع ذیصلاح اعلام کند.

میرزایی با بیان اینکه نیروگاه حرارتی شازند به میزان سه برابر استاندارد دی‌اکسید گوگرد وارد محیط می‌کند اضافه کرد: در خصوص ناکس نیز، استاندارد ۲۰۰ است، اما واحد یک ۴۴۹، واحد دو ۲۸۳، واحد سه ۴۰۵ و واحد چهار ۳۹۰ ناکس وارد محیط می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر طبق تصمیم کشور تمام نیروگاه‌ها در حال استفاده از مازوت هستند و این فقط مربوط به شازند نیست هرچند مازوت استفاده شده در نیروگاه از کیفیت خوبی برخوردار نیست که پیشنهاد می‌شود یا از مازوت باکیفیت استفاده کند یا سیستم فیلتراسیون مناسب در نیروگاه نصب و فعال شود در حال حاضر سیستم فیلتراسیون شازند مشکل دارد.