هشت شکارچی متخلف در اردبیل دستگیر شدند

ایرنا – سرپرست فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل از دستگیری هشت شکارچی غیرمجاز کبک در زیستگاه‌های سبلان خبر داد.

هشت شکارچی متخلف در اردبیل دستگیر شدند

لطیف عزیزی روز شنبه گفت: ماموران یگان حفاظت اداره کل محیط زیست حین گشت و کنترل و جلوگیری از تخلفات احتمالی در مناطق و زیستگاه های استان اردبیل موفق به دستگیری هشت شکارچی غیرمجاز کبک شدند.

وی اظهار داشت: این متخلفان در قالب سه گروه و در زیستگاه های سبلان اقدام به شکار کبک کرده بودند.

وی بیان کرد: از این شکارچیان غیرمجاز و متخلف پنج قبضه اسلحه شکاری، یک قبضه اسلحه دوربین دار پی سی پی، ۱۱۹عدد تیر و تعداد هشت قطعه کبک شکار شده کشف و ضبط شد.

سرپرست فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: این متخلفان با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل مراجع قضایی شدند.

وی ادامه داد: شورای عالی حفاظت محیط زیست به استناد بند (چ) ماده ۳ قانون شکار و صید، بهای هر قطعه کبک را از لحاظ مطالبه ضرر و زیان سه میلیون ریال تعیین کرده که این مبلغ بعنوان ضرر و زیان وارده به محیط زیست از سوی شکارچی متخلف پس از محکومیت قطعی به حساب حفاظت محیط زیست واریز می‌گردد.

وی از مردم، همیاران و دوستداران محیط زیست و حیات وحش خواست هرگونه شکار، زنده‌گیری و نگه‌داری غیرمجاز حیات وحش و پرندگان شکاری را از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا با شماره تماس ۳۳۷۴۰۰۸۵ به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

استان اردبیل به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی ۳۵۳ گونه جانوری اعم از پرندگان، جانوران وحشی، دوزیستان، ماهیان و مارها را در اکوسیستم‌های آبی و خشکی خود جای داده است.

اثر طبیعی ملی سبلان با داشتن گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری جزء بهترین زیستگاه‌های کشور از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری است که در محدوده ارتفاع ۳۶۰۰ متر به بالا به وسعت ۶۶۴۳ هکتار در شورای عالی محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی شده است.

سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر در استان اردبیل واقع شده است.