موافقت محیط زیست تهران با خروج موقت “باران” از باغ ‌وحش ارم

محیط زیست استان تهران با خروج موقت و مشروط “باران” تنها بچه شامپانزه ایران از قفس، برای بهبود شرایط زندگی موافقت کرد. “باران” که در قفسی جداگانه و تحت مراقبت ویژه یک دامپزشک زندگی میکند؛ مدتی است که به دلیل بیمار شدن سرپرست خود شرایط سختی را سپری کرده که می‌تواند منجر به بیماری و مرگ سریع او شود. شرایط نامطلوب نگهداری شامپانزه‌ها در قفس‌های باغ‌ وحش ارم، این شامپانزه‌ها را دچار خوی وحشی‌گری کرده و این امر منجر به کشته شدن تمامی بچه‌ شامپانزه‌ها توسط گروه آن ها طی ۱۹ سال گذشته شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از فارس، محیط زیست استان تهران با خروج موقت و مشروط “باران” تنها بچه شامپانزه ایران از قفس، برای بهبود شرایط زندگی موافقت کرد.شرایط نامطلوب نگهداری شامپانزه‌ها در قفس‌های باغ‌ وحش ارم، این شامپانزه‌ها را دچار خوی وحشی‌گری کرده و این امر منجر به کشته شدن تمامی بچه‌ شامپانزه‌ها توسط گروه آن ها طی ۱۹ سال گذشته شده است. در حالی که سرپرست “باران” نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد، باغ‌ وحش ارم با وجود نداشتن شرایط مناسب نگهداری اجازه خروج بچه‌ شامپانزه را نمی‌داد.

بر اساس این گزارش، ۳ سال پیش “باران” تنها بچه شامپانزه ایران به طور نارس به دنیا آمد و توسط ایمان معماریان دامپزشک متخصص باغ وحش ارم مراقبت شد و زنده ماند، اکنون کمپین ۲۵۰۰ نفره حمایت از باران تنها بچه شامپانزه ایران منتظر تصمیم نهایی سازمان محیط زیست برای سرنوشت او است که در نامه ارسالی محیط زیست، خروج شامپانزه مشروط به تأیید دامپزشک باغ‌وحش شده است.

سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص رسیدگی به وضعیت “باران”، عنوان کرد: “در راستای بهبود بخشیدن به شرایط این بچه شامپانزه، با خروج آن به همراه دامپزشک متخصص از مجموعه باغ وحش ارم موافقت شد”.

وی افزود: “با توجه به درخواست‌های انجام گرفته و شرایط جسمانی معماریان، دامپزشک متخصص باران، همچنین شرایط حساس نگهداری این بچه شامپانزه، با خروج آن‌ها از باغ‌وحش ارم موافقت شد”.

سعید محمودی ادامه داد: “هفته آینده نیز جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری نهایی درباره وضعیت این بچه شامپانزه برگزار و نتیجه آن به اطلاع شهروندان گرامی خواهد رسید”.

وی درباره نگرانی فعالان محیط زیست در خصوص احتمال واگذاری باران به باغ وحش صفادشت تصریح کرد: “در گذشته یکبار بچه شامپانزه به مجموعه صفادشت واگذار شده بود اما در حال حاضر هیچ تصمیمی برای این موضوع وجود ندارد”.

وی مدعی شد: “باغ وحش ارم بهترین مجموعه‌ای است که شرایط استاندارد برای نگهداری تنها بچه شامپانزه ایران در کل کشور را دارد و ما نگهداری “باران” توسط مجموعه دیگری را صلاح نمی‌دانیم”.

“باران” تنها بچه‌ شامپانزه موجود در ایران است که در قفسی جداگانه و تحت مراقبت ویژه یک دامپزشک زندگی میکند؛ اما مدتی است که به دلیل بیمار شدن سرپرست خود شرایط سختی را سپری می‌کند، چرا که جدا شدن باران از سرپرستش می‌تواند منجر به بیماری و مرگ سریع او شود.