خطر انقراض ۲۶ گونه جانوری در حیات وحش البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: ۲۶ گونه مختلف جانوری این استان در خطر انقراض قرار دارد.
خطر انقراض ۲۶ گونه از حیات وحش البرز فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان این که ۲۶ گونه مختلف جانوری از حیات وحش این استان در خطر انقراض قرار دارد، گفت: ۴ گونه پستاندار از قبیل پلنگ، سیاه گوش، شنگ، قوچ و میش البرز مرکزی در معرض خطر انقراض هستند.

خطر انقراض ۲۶ گونه از حیات وحش البرز

او افزود: ۱۳ گونه پرندگان از قبیل؛ عقاب طلایی، دلیجه کوچک، ترمنای، بالابان، لیل، هما، کور کور حنایی، سبز قبا، بلبل، سهره طلایی، گنجشک خانگی، پری شاهرخ در معرض خطر انقراض قرار دارند.

او گفت: ۵ گونه خزنده از قبیل؛ کور مار، مار درخشی، مار چلیپر، قمچه مار، افی البرز و ۴ گونه از ماهیان از جمله؛ سفید ماهی جویباری، قزل آلای خال قرمز، سگ ماهی جویباری انگورا، سگ ماهی سفید جویباری شناسایی شده اند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز افزود: کل و بز وحشی، قوچ و میش البرز مرکزی، قزل آلای قرمز از گونه‌های شاخص این استان هستند نیز وضعیت آسیب‌پذیری دارند.

حکیمی گفت: پلنگ در معرض تهدید انقراض است.

استان البرز به لحاظ برخورداری از تنوع زیستگاهی از غنای گونه ‌های جانوری برخوردار است به طوری که در حال حاضر ۳۸۷ گونه جانوری به جز رده حشرات در البرز شناسایی شده اند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز افزود: ۵ رده مختلف جانوری شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان و دوزیستان وجود دارند که تعدادی از آن‌ها در خطر انقراض قرار دارند.

حکیمی گفت: در مناطق البرز ۴۳ گونه پستاندار، ۲۹۵ گونه پرنده، ۳۶ گونه خزندگان، ۳ گونه دوزیست و ۱۰ گونه ماهی وجود دارد که در هر رده جانوری تعدادی در معرض خطر انقراض هستند.

او در ادامه با بیان این که بین گونه‌های مختلف پرندگان، عقاب طلایی، کبک دری، کبک بحری، بالابان در البرز شناسایی شده است، افزود: همچنین پستاندارانی هم، چون کل و بز، پلنگ، سیاه گوش، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش البرز مرکزی به عنوان گونه‌های شاخص استان معرفی شده اند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به این که ماهی قزل آلای خال قرمز و رنگین کمان نیز یکی از گونه‌های آبزی شاخص استان است گفت: همچنین خزندگان هم، چون افعی البرزی، آگامی قفقازی به عنوان گونه‌های شاخص استان معرفی شدند.