صیادان ماهیان زردپر در مانه و سملقان دستگیر شدند

۶ صیاد غیربومی که ماهیان زردپر سد شیرین‌دره در شهرستان مانه و سملقان را صید کرده بودند دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند.صیادان ماهیان زردپر در مانه و سملقان دستگیر شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این صیادان، ادوات صید ماهی و مقادیری ماهی زردپر کشف شد.مهدی اله پور اظهار داشت: ۲۰ نفر دیگر از افراد که به صورت غیر مجاز برای صید ماهی زردپر از سد شیرین دره اقدام کرده بودند، شناسایی شدند.

وی گفت: این ۲۰ نفر، صیدی نداشتند و با اخذ تعهد، آزاد شدند.

اله پور اظهار داشت: ماهی زردپر یا زردک از نظر حفاظتی از آبزیان حمایت شده است و این گونه آبزی، در رده های گونه های آسیب پذیر قرار دارد.

وی افزود: با وجود وسعت مناطق تحت حفاظت و کمبود شدید مامور اجرایی، یگان حفاظت این اداره کل از مرکز استان و ماموران اجرایی شهرستان مانه و سملقان به صورت دوره ای و سرزده پایش و گشت هایی در سطح مناطق آزاد از جمله حوزه سد شیرین دره انجام می دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: در سال های اخیر شاهد حضور صیادان از سایر استان ها بویژه استان های شمالی هستیم و یگان حفاظت این اداره کل در صورت مواجهه با صیادان غیرمجاز اعمال مقررات نموده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: یگان حفاظت این اداره کل همه ساله با فرا رسیدن فصل تخم ریزی این گونه، نسبت به تشدید اقدامات نظارتی اقدام و حوزه رودخانه اترک و سد شیرین دره، مورد پایش و گشت و کنترل قرار می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در صورت مشاهده متخلفان و صیادان غیرمجاز و یا تماس های واصله از سوی دوستداران و همیاران طبیعت، با متخلفان برخورد قانونی انجام می شود.

پراکنش ماهی زردپر در حوزه خزر، رودخانه ها و تالاب ها از اترک تا ارس است، اندازه آن به حدود ۱۰۰ سانتی متر و گاهی وزن آن بیش از پنج کیلوگرم می رسد.

ماهی زردپر، تا هشت سال عمر دارد و زادآوری آن بسته به مهاجرت در بهار یا پاییز، در تابستان همان سال و یا بهار یا تابستان سال بعد انجام می‌شود.
اله پور از دستگیری ۲ شکارچی غیرمجاز در حوزه سد شیرین دره خبر داد و گفت: این شکارچیان متخلف، در ۲ اقدام جداگانه، اقدام به شکار پرنده کرده بودند.

اله پور گفت: از یکی از شکارچیان، یک قبضه سلاح غیرمجاز کشف شد.

وی خاطرنشان کرد: از شکارچی دیگر که غیربومی است هم یک قبضه سلاح مجاز و ۲ قطعه کبک وحشی شکار شده کشف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: متخلفان به مقامات قضایی تحویل داده شدند.