گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , دی ماه 1398

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان دی ماه 1398 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در شعبه ۴ دادسرای اوین برگزار شد. در این جلسه که به ریاست بازپرس حاجی مرادی و با حضور آقای درویش برگزار شده است. اتهامات “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” علیه او مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، از وضعیت یک روحانی اهل سنت بلوچ به نام  «مولوی عبدالرئوف دشتی» از گذشت بیش از چهل روز هیچ اطلاعی در دست نیست. گزارش شده بازداشت این روحانی همزمان با بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج از ۱۸ روز پیش همراه با ضرب و شتم به سلول انفرادی منتقل شده است. سیگارودی، معاون قضایی رئیس زندان رجایی شهر در ملاقات با پدر او دلیل این انتقال را توهین حمزه درویش به رئیس زندان عنوان کرده و از تداوم این انتقال تنبیهی تا چهل روز خبر داده است. سیگارودی همچنین در واکنش به شکایت آقای درویش از رئیس زندان و رئیس اندرزگاه ۷ در پی جعل مدرک و انتقال اجباری او به زندان لاکان رشت، همه زندان‌ها را شبیه به هم دانسته و شکایت را بی دلیل عنوان کرده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، در مؤرخه ۱۳ دی ۱۳۹۸، نیروهای وزارت اطلاعات با یورش به خونه یکی از بستگان لله زهی، با ضرب و شتم و بدون ارایه حکم توقیف وی را دستگیر کردند. ادهم لله زهی پیشتر در ۹ آذر ماه سال جاری بخاطر سازماندهی اعتراضات مسالمت آمیز بازداشت شده بود، و تا این لحظه از علت بازداشت مجدد و مکان نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز چهارشنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۸، یک طلبه حوزه علمیه، توسط مامورین اداره اطلاعات شهرستان سرباز، در منزل شخصی واقع در روستای گورناگان بازداشت شده است.بر اساس این گزارش، هویت این شهروند “ارسلان پُرکی” ۲۱ ساله فرزند محمد صالح، مشغول به تحصیل در حوزه علمیه کوه ون شهرستان سرباز عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا, روز سه شنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج که چهار روز پیش با ضرب و شتم به سلول انفرادی در این زندان منتقل شد در وضعیت جسمانی وخیمی از قبیل نگهداری با دستبند و پابند و تفهیم اتهام و پرونده سازی از بابت اتهامات “نشر اکاذیب” و “ارتباط با رسانه های معاند نظام” قرار دارد و در صورت تائید این اتهامات وی به تحمل حبس تعزیری از بابت پرونده جدید خود محکوم خواهد شد.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
ضرب و شتم و رفتار خشونت آمیز ۲مورد
انتقال زندانی به سلول انفرادی ۱مورد
بازداشت و بیخبری ۳ مورد
تفتیش منزل ۱مورد
ضبط وسائل ۱ مورد
یورش, توهین, تهدید ۳مورد
احضار و بازجوئی ۱ مورد
تفهیم اتهام ۱ مورد
توقیف گذرنامه ۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۲ مورد
جمع کل موارد ۱۶مورد

 

**************************************************************************************************

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا  بنقل از تسنیم; روز یکشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۸, “محمدجواد ابطحی”, نماینده شهروندان خمینی شهر از استان اصفهان در مجلس درباره درج یک تذکر به “عبدالرضا رحمانی فضلی”, وزیر کشور جمهوری اسلامی مبنی بر حذف گزینه “سایر ادیان” از فهرست انتخاب ادیان در فرم درخواست کارت ملی هوشمند برای پیروان ادیانی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته نشدند خبر داد و اعلام کرد که این گزینه در فرمهای حال حاضر که از سوی ثبت احوال ارائه می شود گزینه سایر در آن سفید شده است. عملا پیروان ادیانی که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشدند از حق دریافت کارت ملی هوشمند محروم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا, روز یکشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۸, “وحدا سیلانی”, شهروند بهائی ساکن کرمان در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این استان به محل سکونت وی پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. براساس این گزارش؛ ماموران اداره اطلاعات کرمان پس از بازداشت “وحدا سیلانی”, شهروند بهائی وی را به مکان نامعلومی منتقل کردند و از زمان بازداشت از وی اطلاعی در دست نیست. همچنین از دلایل بازداشت و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده بر این شهروند بهائی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا, روز شنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۸, “شهنام جذبانی, شهروند بهائی ساکن استان گلستان پس از سپری کردن دوران محکومیت حبس ۲۱ ماهه خود از زندان گرگان آزاد شد. این شهروند بهائی در سال ۱۳۹۱ بازداشت شده بود و توسط دادگاه بدوی به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم توسط دادگاه تجدید نظر به ۲۱ ماه کاهش پیدا کرده بود و این شهروند بهائی از تاریخ ۶ مردادماه ۱۳۹۷, جهت اجرای حکم حبس خود بازداشت و به زندان گنبد منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز یکشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۸، وحدا سیلانی، شهروند بهایی ساکن کرمان، توسط توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. بازداشت خانم سیلانی، صبح امروز توسط ماموران وزارت اطلاعات صورت گرفته است. ماموران در زمان بازداشت منزل خانم سیلانی را مورد بازرسی قرار داده و برخی وسایل شخصی ایسان را ضبط کرده و با خود بردند. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کامران شهیدی، شهروند بهایی ساکن کرج توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. براساس این حکم که در هفته جاری توسط قاضی محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران صادر و به وی ابلاغ شده است، آقای شهیدی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ضبط اموال محکوم شده است. آقای شهیدی در مهرماه ۹۶ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و حدود سه هفته بعد با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا،  روز پنجشنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۸، میترا بدرنژاد، شهروند بهایی محبوس، با پایان مدت مرخصی به زندان اهواز بازگشت.​ این شهروند بهایی که از تاریخ ۳۰ شهریورماه امسال دوره محکومیت یک ساله خود را در زندان اهواز سپری می‌کند، حدود ده روز پیش به مرخصی اعزام شده بود. میترا بدرنژاد در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی شهر اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، دادگاه انقلاب تهران حکم محکومیت صهبا فرنوش، شهروند بهایی ساکن تهران را صادر کرد. بر اساس این حکم که طی روزهای گذشته توسط قاضی ایمان افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر و به ایشان ابلاغ شده است، آقای فرنوش به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. صهبا فرنوش در تاریخ  ٢۴ آبان ماه ١٣٩۴ همزمان با فرارسیدن مراسم دویستمین سالگرد تولد “بهاءالله”، پیامبر آیین بهایی، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا،  شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، محکومیت علی احمدی، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائم‌شهر را عینا تایید کرد. علی احمدی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب قائم‌شهر به اتهامات “تبلیغ علیه نظام و اداره تشکیلات بهائی” مجموعا به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم روز دوشنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸ به آقای احمدی ابلاغ شده بود. این حکم ۱۶ روز پس از ارائه لایحه دفاعیه و ارسال پرونده به شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران، بدون تشکیل جلسه دادگاه تایید و صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، وحدا سیلانی، شهروند بهایی ساکن کرمان، امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ از زندان کرمان آزاد شد. آزادی این شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه، ۹ شهروند بهایی ساکن بیرجند، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام بازداشت و برای تحمل حبس به زندان بیرجند منتقل شدند. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه تجدید نظر استان خراسان جنوبی مجموعا به ۲۸ سال و شش ماه زندان محکوم شده بودند. بر اساس رای صادره بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی و ساغر محمدی هر کدام به ۴ سال حبس تعزیری، شیدا عابدی به ۳ سال حبس تعزیری، سهراب ملاکی به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و فیروز احمدی، سیمین محمدی و مریم مختاری هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. این شهروندان علاوه بر این به ضبط مبالغی که توسط بهاییان بیرجند جهت انجام امورات جامعه بهایی جمع آوری شده بود نیز محکوم شده‌اند.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
اجرای حکم حبس تعزیری 18 مورد
آزادی با تودیع قرار وثیقه ۷ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۱ مورد
تفتیش منزل ۳ مورد
ضبط وسائل ۱۴ مورد
صدور حکم حبس تعزیری ۱ مورد
محرومیت از حق دادرسی عادلانه ۷ مورد
تفهیم اتهام ۱۵ مورد
جمع کل موارد  ۶۷ مورد

**************************************************************************************************

 

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحیی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند .

در این ماه

به گزارش خبرگزاری هرانا ؛ “محمدرضا رضائی”, ۳۵ ساله, “اصغر صالحی”, ۴۳ ساله و یک نوکیش مسیحی با نام نامشخص, محبوس در زندان شهرستان اقلید از توابع استان فارس پیش از این و در محله بدوی توسط دادگاه انقلاب این از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت صهیونیستی”, هر یک به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند حکم صادره توسط دادگاه بدوی عینا توسط دادگاه تجدید نظر بر علیه این افراد تائید شد.

به گزارش محبت نیوز, فریدون الهیاری به خبرگزاری «ایمنا»، ۱۲ دی‌ماه، درباره تخریب سنگ‌ مزارهای این گورستان گفته «آرامستان ارامنه علی‌رغم اینکه به عنوان یک‌ میراث ملی ثبت شده است، اما گورستان فعالی بوده که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتفاق اخیر که در این آرامستان رخ داد در بخش تاریخی نبود و برخی سنگ‌های بخش جدید تخریب شده‌اند. دستگاه‌های امنیتی و نظارتی نیز پیگیر ماجرا هستند.»

به گزارش محبت نیوز, گزارش‌‌ها از ایران حاکیست «رامئیل بت تمرز» شهروند مسیحی آشوری (فرزند کشیش ویکتور بت تمرز) که به اتهام برگزاری کلیساهای خانگی به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود برای اجرای حکم به زندان می‌رود

 

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
تخریب اماکن مذهبی و قبرستانها ۲ مورد
صدور حکم حبس تعزیری ۲مورد
اجرای حکم حبس تعزیری ۳مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد
جمع کل موارد  ۸ مورد

 

**************************************************************************************************

 

 

پیروان سایر ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند. این نکته حائز اهمیت است که دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند.

در این ماه :

به گزارش هرانا;  روز شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸, مرجان داوری, محقق و مترجم ۵۲ ساله و زندانی محبوس در بند زنان زندان قرچک ورامین از بابت اتهام تبلیغ عرفانهای نوظهور « اکنکار», توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران مورد محاکمه قرار گرفت. پرونده ای مرجان داوری از بابت آن توسط شعبه مذکور مورد محاکمه قرار گرفت دارای ابهامات بسیاری می باشد چرا که وی پیش از این و در همین پرونده توسط شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده بود که این حکم پس از ارجاع به شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور طی ۲ مرحله نقض پرونده به هیئت عمومی دیوان عالی کشور ارجاع شده بود که از آنجا هم پرونده وی به شعبه هم عرض ارجاع شد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری
محاکمه ۱ مورد
جمع مورد ۱ مورد

تهیه و تنظیم,نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی

‘گزارشگران : عاطفه خواجه نصیری یزدی و محمدحسین ملائی برزی

برای آگاهی بیشتر:
آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا، هنر آنلاین؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مهرنیوز جمع آوری گردیده است. اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق پیروان ادیان دی ماه همکاری نموده اند عبارتند از: عاطفه خواجه نصیری یزدی, محمدحسین ملائی برزی. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است: adian.bashariyat.org