‍ رهاسازی لاشه مرغ‌های آلوده جان ۵ پرنده شکاری را گرفت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دهگلان گفت: رهاسازی لاشه مرغ‌های آلوده مرغداران باعث تلف شدن تعداد پنج قطعه پرنده شکاری شامل دو بهله عقاب طلایی و سه بهله سارگپه به دلیل مصرف لاشه این مرغ‌های آلوده در دهگلان شد.

‍ رهاسازی لاشه مرغ‌های آلوده جان ۵ پرنده شکاری را گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، یوسف مجیدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سنندج بعد از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده لاشه تعدادی پرنده شکاری تلف شده در طبیعت، بلافاصله محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره به محل اعزام شدند، اظهار کرد: پس از پیگیری و بررسی‌های لازم، مشخص شد که در داخل آبراهه اصلی منتهی به یکی از رودخانه‌های شهرستان، تعداد زیادی لاشه مرغ تلف شده بدون رعایت موازین بهداشتی در طبیعت رها شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در همان محدوده نیز لاشه پنج بهله پرنده شکاری شامل دو بهله عقاب طلایی و سه بهله سارگپه تلف شده و همچنین یک بهله سارگپه مسموم که هنوز زنده بود، مشاهده و جمع‌آوری شدند.

وی افزود:  لاشه مرغ‌های آلوده برای جلوگیری از تلف شدن بیشتر پرندگان گوشت‌خوار و گسترش بیماری با هماهنگی و همکاری ادارات دامپزشکی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستانجمع‌آوری و دفن بهداشتی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دهگلان ادامه داد: با دستور دادستان دهگلان، مرغدار متخلفی که اقدام به رهاکردن لاشه مرغ‌های آلوده در طبیعت کرده بود، شناسایی شده و به اتهام تهدید علیه بهداشت و سلامتی عمومی و تلف کردن تعداد پنج بهله پرنده شکاری به مراجع قضایی معرفی شد.

 وی با بیان اینکه واحدهای مرغداری باید دارای کوره لاشه سوز استاندارد جهت معدوم‌سازی تمامی تلفات خود باشند، اذعان کرد: رهاسازی لاشه مرغ‌های تلف شده در محدوده خارج از مرغداری به هر شیوه‌ای ممنوع است.

وی تصریح کرد: رهاسازی لاشه مرغ‌های تلف شده موجب گسترش و شیوع بیماری، مسمومیت و تلف شدن حیات وحش و پرندگان شکاری، آلودگی محیط زیست آب، خاک، هوا و تهدید علیه بهداشت عمومی می‌شود.

مجیدی گفت: برخورد قاطع با متخلفین در این حوزه اولویت سازمان حفاظت محیط زیست است و در این راستا با خاطیان آلوده کننده محیط زیست و طبیعت طبق مقررات برخورد قاطع خواهیم کرد.