زمان طلایی برای نجات دریاچه اورمیه تمام شده است

ارسال کننده خبر مسعود عاقبت اندیش

زمان طلایی برای نجات دریاچه اورمیه تمام شده است

اؤیرنجی سسی: در حالیکه نگرانی ها از خشکی دریاچه اورمیه به یک معضل جدی برای مردم منطقه تبدیل شده یک استاد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور اورمیه می گوید: زمان طلایی برای نجات این دریاچه تمام شده است.

به گزارش واحد رصد اخبار اؤیرنجی سسی، غلام حسین لفظی در گفت‌وگو با یک رسانه حکومتی گفت: باید برای احیای دریاچه اورمیه، زمانی که هنوز این دریاچه به طور کامل خشک شدن را به چهره خود ندیده بود به فکر می‌افتادیم نه اکنون بیش از ۹۴ درصد دریاچه خشک شده و به نمک زار تبدیل شده است.

وی تصریح می کند در شهریور سال گذشته، دریاچه اورمیه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب داشت، یعنی یک سوم آب آن خشک شده بود و از آن زمان تاکنون که ۱۱ ماه گذشته  فقط ۳ میلیارد مترمکعب آب در دریاچه باقیمانده .

غلامحسین لفظی با بیان آنکه  به زوال بودن سریع دریاچه به طور مشهود دیده می‌شود و نباید فقط در حد حرف عمل کنیم می گوید خشکی دریاچه اورمیه یک مشکل فراملی است چرا که تبعات آن می‌تواند زندگی میلیون‌ها انسان را مختل کند و حتی آسیب‌های جانی در پی داشته و آن منطقه را خالی از سکنه خواهد کرد.

به گفته وی در مجلس ایران در رابطه با دریاچه اورمیه طرح‌هایی تصویب شده که ۶ مورد از این طرح‌ها مطالعاتی هستند و بسیار حائز اهمیت ، ولی باید به آنها توجه ویژه شود و نگذاریم دریاچه بیشتر از این خشک شود.

این استاد جغرافیای اورمیه می افزاید اگر از لحاظ اکوسیستم به دریاچه بنگریم می‌بینیم که در واقع چیزی از اکوسیستم باقی نمانده و تنوع زیستی دریاچه در حال از بین رفتن است که بروز این وضعیت به دلیل عواملی مانند ایجاد شهرک گلمان و پل میان گذر است