کمبود آب در ۸۰ روستای ارشق

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

کمبود آب در ۸۰ روستای ارشق

مهر: درخواست تامین آب در ۸۰ روستا از مجموع حدود ۸۵ روستای بخش “ارشق” از توابع استان اردبیل به حدی بالا گرفته که بخشداری این منطقه در هفته گذشته هر روز پاسخگوی روستاییان در خصوص کمبود‌ آب بود.
به گزارش خبرنگار مهر، بخش ارشق از توابع شهرستان مشگین شهر از جمله مناطق کشاورزی استان اردبیل است که تا همین دیروز کیفیت میوه های آن بازارهای استان های دیگر را محصور کرده بود.

با این وجود تجربه خشکسالی رمق از جان درختان این منطقه گرفت و در کنار آن حتی تامین آب آشامیدنی را به آرزو تبدیل کرد تا جایی که مسئولان این منطقه خواستار دخالت نهادهای مسئول در بحران کم آبی روستاهای این منطقه شده اند. تا شاید پروسه گره خورده طرح های آبرسانی این منطقه تسریع شود.

به گفته بخشدار ارشق از ۸۵ روستای این منطقه ۸۰ روستا آب خوردن ندارد و کمبود آب حتی در روستاهای بزرگ و پرجمعیت نیز قابل مشاهده است.

روستاهایی با جمعیت ۶۰۰ نفر در عطش کم آبی روزانه حتی یک ساعت لب تر نمی کنند. آن هم درست در مقطعی که دمای هوای منطقه با افزایش چشمگیر همراه بوده و بارش ها نیز چندان امیدبخش نیست.

در برخی روستاها روستاییان مجبور به خرید آب از سوپر مارکت ها و مغازه های بین راهی شده اند و به گفته مسئولان، بهداشت روستاها در وضعیت نگران کننده ای است.

شیوع بیماری های گوارشی، کمبود آب برای شستشو و حتی خوراک موجب شده است درهای بخشداری ارشق از ازدحام اعتراض آمیز روستاییان قفل شود.

با وجود اینکه ۷۲ قنات در این منطقه وجود دارد و قنات های ارشق در نوع ساخت و معماری کم نظیر هستند اما با خشکسالی حادث شده ۴۰ درصد قنات ها خشکیده است.

موضوعی که طرح آبرسانی به روستاهای ارشق را روی میز کار مدیران ‌آبی استان قرار داد و در عین حال تاخیر در اجرای پروژه ها و دست دست کردن های اداری ارشق تشنه را در سال های اخیر تشنه تر از قبل ساخت بطوریکه احداث تصفیه خانه دوم مشگین شهر با هدف آبرسانی به روستاهای این منطقه با سال ها تاخیر در اجرای پروژه پرورش ماهی در پایاب سد سبلان به تاخیر افتاد و روستاییان سال ها به آب و فاضلاب روستایی رفتند و دست خالی برگشتند.

در این میان پیگیری رسانه های استان نیز نتوانست به تصمیمات و دعواهای آبی سد سبلان بچربد و با سکوت برخی مسئولان استان در آن مقطع آبرسانی به ارشق به تاخیر افتاد اما در نهایت استاندار اردبیل طرح پرورش ماهی را منتفی اعلام کرد و تمام قد آبرسانی به مردم را بر هر اولویتی مقدم دانست.

در عین حال بخشدار ارشق این اقدام را پیرو منویات رهبری مبنی بر تقدم آبرسانی به تمامی پروژه های دیگر می داند و ابراز امیدواری می کند وضعیت آبی این منطقه با این اقدام بهبود یابد.

یک تانکر آبرسانی برای ۸۵ روستا

ظاهر نوری تاکید دارد که آبرسانی حتی با تانکر نیز به روستاها مقدور نیست و وقتی فقط یک تانکر به ۸۵ روستا اختصاص یابد نباید انتظار معجزه داشت.

این مهم در حالی در فاصله ۵۰ کیلومتری مرکز استان هر لحظه تجربه می شود که محسن قنبری مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل آبرسانی روستاهای تحت پوشش را در اولویت دانسته و کمبود آبرسانی سیار را به دلیل عدم وجود تانکر عنوان کرد.

روستانشینان ارشق اینجا هم دست خالی مانده اند و در وضعیتی که حتی آسمان با مردمان ساده زیست روستایی قهر است نمی دانند حق خود را از کجا طلب کنند.

در عین حال بخشدار ارشق از وضعیت پروژه های آبرسانی این منطقه و افت و خیز های بی دلیل در تاخیرها گله مند است.

نوری با بیان اینکه طرح آبرسانی دره بیگلو یک مسکن موقت است، اضافه کرد: این طرح دو چاه دارد یکی با ظرفیت ۱۲ لیتر در ثانیه که‌ آلوده است و به درد شرب نمی خورد و دیگری ۹ لیتر در ثانیه که پاسخگوی نیاز موجود نیست.

وی با بیان اینکه سد سبلان اصلی ترین خواسته آبی این منطقه است، اضافه کرد: با تخصیص آب این سد می تواند بخشی از نیاز روستاها را تامین کرد، علاوه بر این پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی کیفی این منطقه را زیر آب برد.

در عین حال استاندار اردبیل با بیان اینکه ذخیره پشت سد سبلان با افت قابل توجه همراه است، عنوان کرده است که از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب سد فقط ۳۰ میلیون متر مکعب موجودی داریم.

تنها چاره کاری که تمامی روستاهای ارشق را به خود امیدوار کرده بود طبق اظهارات استاندار در کوتاه مدت پاسخی در پی ندارد.

مجید خدابخش تنها راهکار را مدیریت مصرف می داند اما مسئله این است که در منطقه ای که از اساس خشک و بی آب است مدیریت مصرف مفهوم خود را از دست می دهد.

خسارت خشکسالی پرداخت نشد

روستاییان ارشق علاوه بر اینکه دور سفره بی آب افطار می کنند این روزها حتی وعده وزیر را خوش ندیدند. بطوریکه بر خلاف بازدید وزیر کشاورزی و مدیر ستاد بحران کشور از ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت خشکسالی این منطقه رقمی پرداخت نشده و روستاییان حتی در معیشت خود دچار مشکل شده اند.

گفتنی است از ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی فقط نیمی تحت پوشش بیمه بوده و مطابق اظهارات کارشناسان اگر مجموع خسارات خشکسالی برآورد شود حتی به رقم هزار میلیارد ریال نیز می رسد.

گلایه روستاییان در حالی قابل تامل است که برخی استان های متضرر از حوادث از جمله سیل توانستند حتی سهم کمک بلاعوض خود را دریافت کنند و در این میان اعتراض نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی مبنی بر توجه به حادثه دیدگان این منطقه همچنان بی پاسخ ماند.

به طوریکه یونس اسدی حتی از مسئولان استانی گله کرد و گفت: با وجود تجربه خشکسالی، سیل و سرمازدگی در مشگین شهر فقط پنج درصد از اعتبارات ستاد حوادث استان به این شهرستان اختصاص یافته است.

کاهش ۱۷ هزار نفری جمعیت طی هفت سال

نگرانی دیگر اسدی از مهاجرت قابل توجه جوانان به شهرهای دیگر است که این روزها به عقیده بخشدار ارشق به یک آسیب اجتماعی در منطقه تبدیل شده است.

چنانچه نوری بخشدار این منطقه معتقد است در اغلب روستاها مهاجرت مشاهده می شود و اگر مسئولان اقدام نکنند نمی توان دامنه‌ آن را مهار کرد.

در هفت سال گذشته جمعیت ارشق ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است و در واقع یک سوم از جمعیت این منطقه به دلایل مختلف از جمله مهاجرت با کاهش همراه است.

زنگ هشداری که امید می رود تدبیر مسئولان را زنده کند تا تب و تاب قطب میوه کشور برای دست یابی به حقوق به حق خود تسلی یابد.