خبر-طرح جامع اطفاء‌حریق تنها روی کاغذ زیباست

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر-طرح جامع اطفاء‌حریق تنها روی کاغذ زیباست

مدیریت بحران حتی یک هلی‌کوپتر هم در اختیار قرار نمی‌دهد فرمانده یگان حفاظت کشور با اشاره به 42 مورد آتش‌سوزی در استان فارس گفت:مدیریت بحران همکاری لازم و کافی را ندارد.

سرهنگ خلیدار فرمانده یگان حفاظت کشور در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران همکاری ستاد مدیریت بحران گفت: با توجه به اینکه با آغاز فصل گرما شاهد افزایش آتش‌سوزی در استان‌های دارای پوشش گیاهی متراکم و جنگل هستیم اما ستاد بحران استان‌ها آنطور که باید و شاید کار نمی‌کنند.

وی با اشاره به طرح جامع اطفاؤ‌حریق اظهار داشت: این طرح تنها روی کاغذ زیبایی دارد و به درستی اجرا نشده است و ما حتی از امکانات اولیه برخوردار نیستیم و در مواقع آتش‌سوزی نیروهای محیط‌‌‌ زیست، شیلات و جنگل‌بانی برای خاموش کردن می‌آیند در حالی که آنها خود نیاز به آموزشی دارند.

سرهنگ خلیدار ادامه داد: حتی در مواقعی که آتش‌سوزی گسترده‌ است ستاد بحران یک هلی‌کوپتر در اختیار ما قرار نمی‌دهد و خاموش کردن دستی و با ساده‌ترین امکانات ساعت‌ها به طول می‌انجامد که در پایان بخش زیادی از اراضی ملی در آتش سوخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما نیاز به سیستم اطفاء‌حریق نوین دارد ، ادامه داد: سال 91 پیشنهاد خرید هواپیماهای کانادایی را دادیم این هواپیما چند دقیقه بر فراز رودخانه یا دریاچه‌ای قرار می‌گیرد و 60 هزار لیتر آب‌گیری می کند و در مدت زمان کوتاهی آتش را مهار می‌کند این هواپیما 2 سال پیش 300 میلیون تومان که به دلایل مختلف خریداری نشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست کشور تصریح کرد: برای ایجاد پایگاه اطفاءحریق نیازمند اعتبار هستیم و این عزم ملی دولت و مجلس را می‌خواهد تا به این موضوع ورود کنند در غیر اینصورت شاهد از بین رفتن جنگل‌های با ارزش کشور هستیم.

سرهنگ خلیدار در ادامه افزود: به همه استان‌ها اعلام کرده‌ایم که ستاد بحران باید به عنوان ستاد دوم استانی باشد و از هر استان قدر سهم مشخص شود، نیروها آموزشی ببینند و همچنین طرح جامع اطفاء حریق را در قالب مانور اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرما بیشترین آتش‌سوزی در استان‌ فارس اتفاق می‌افتد ، گفت: در سال جاری 42 مورد آتش‌سوزی گزارش شده که بیش از یک هزار هکتار از عرصه‌های مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع استان در آتش سوخت.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی‌های اخیر بیش‌از 60 میلیارد تومان خسارت به پوشش گیاهی وارد کرده است این در حالیست که این عدد  صرفا بر اساس نرخ فرآورده‌های جنگلی و مرتعی استان محاسبه شده و ارزش اقتصادی سایر کارکردهای زیستگاهی لحاظ نشده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه داد: آخرین مورد آتش‌سوزی در استان فارس باعث شد 300 هکتار از اراضی ملی در آتش بسوزد .

سرهنگ خلیدار در پایان با اشاره به اینکه نیروهای یگان حفاظت در آماده‌باش کامل هستند خاطر نشان کرد: در راستای جلوگیری از گستره آتش از اوایل خرداد به  همه استان‌ها دستور داده شده تا در مکان‌هایی که احتمال آتش‌سوزی است آتش‌بر بزنند تا از پیشروی آتش تا حد امکان جلوگیری شود