دریاچه اورمیه، معاون دبیر کل سازمان ملل را به منطقه کشاند

ارسال کننده خبر مسعود عاقبت اندیش

دریاچه اورمیه، معاون دبیر کل سازمان ملل را به منطقه کشاند

اؤیرنجی سسی: به جهت بررسی وضعیت اسفناک دریاچه اورمیه (دومین دریاچه شور جهان) معاون دبیر کل سازمان ملل به اورمیه سفر کرد .

به گزارش واحد رصد اخبار اؤیرنجی سسی، “هاولینگ شو“ روز ۵ تیرماه، ضمن بحرانی خواندن وضعیت دریاچه اورمیه، هدف از سفر به آزربایجان غربی بررسی اقدامات دفتر سازمان ملل در رابطه با برنامه های مشترکی که با دولت انجام می دهد، می باشد.

وی همچنین در به روستای قره قشلاق شهرستان مهاباد نیز سفر و در کارگاه آموزشی کشاورزی پایدار سفر کرد .

وی حاشیه این کارگاه با گفتگو با رسانه های ایران، نجات دریاچه اورمیه را در ۱۰ الی ۱۵ سال آینده امکان پذیر دانست.

معاون برنامه عمران دبیرکل سازمان ملل متحد  در این گفت و گو افزود: با توجه به وضعیت بحرانی این دریاچه، احیای دوباره آن با مشارکت دولت و مردم و پس از بازسازی زیرساخت ها و در یک پروسه زمانی چندین ساله امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: سازمان ملل و ژاپن برای احیای این دریاچه یک میلیون دلار را در قالب کمک های فنی تقبل کرده اند که هزینه کنند.

هاولینگ شو یادآور شد: این کمک های بین المللی بیشتر در قالب همکاری های فنی و استفاده از تجارب و یافته های علمی در دیگر کشورها برای احیا و نجات این دریاچه خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: تعامل و همکاری دستگاههای اجرایی و بخش های مختلف دولتی و خصوصی در ایران می تواند راهکاری اساسی برای نجات این دریاچه باشد.

وی اضافه کرد: مسوولان و مردم این منطقه برای نجات این دریاچه تلاش ها و تعامل بسیار خوبی با هم دارند و این موضوع امیدها را برای تداوم این تلاش ها و رسیدن به نتیجه مطلوب بیشتر می کند.

دریاچه اورمیه دومین دریاچه شور جهان است که از ۱۷ سال گذشته به علت بروز خشکسالی و برخی عوامل دیگر هم اکنون در حالت بحرانی به سر می برد.

بر اساس اعلام مسوولان حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی تاکنون بیش از ۹۰ درصد دریاچه اورمیه خشک شده و این پهنه آبی تبدیل به شوره زار و نمکزار شده که کارشناسان میزان نمک موجود در این دریاچه را میلیون ها تن تخمین می زنند.