خبر-تمهیدات ویژه مسئولان برای نجات جان پارک گلستان

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر-تمهیدات ویژه مسئولان برای نجات جان پارک گلستان

تمهیدات ویژه مسئولان برای نجات جان پارک گلستان و ساکنانش از آتش گردشگران پارک ملی گلستان از ارزشمندترین مناطق تفرجی و جنگلی کشور است که هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. گردشگرانی که گاه به شکلی ناخواسته جنگل را به آتش می‌کشند؛ منطقه‌ای سبز و حفاظت‌شده که جزء میراث مهم طبیعی ایران به حساب می‌آید.

اسماعیل مهاجر ، مدیرکل محیط زیست استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با تاکید بر اینکه هر ساله آغاز فصل تابستان تهدیدی برای پارک ملی گلستان است از تمهیداتی برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی‌های احتمالی خبر می دهد تا مانع تخریب این منطقه سبز حفاظت شده شود.

وی با تاکید بر اینکه در تلاشیم تا تهدید ورود گردشگران برای پارک ملی پردیسان به فرصتی برای گردشگران تبدیل شود، از طراحی و نصب گاردریل در دوطرف جاده پارک خبر داد و گفت: با نصب این گاردریل‌ها، دیگر گردشگران نمی‌توانند به پهنه‌های جنگلی وارد شوند و در مقابل می‌توانند در استراحت‌گاه‌هایی که مختص به آنان است از امکاناتی مانند سرویس‌‌های بهداشتی، آب آشامیدنی، نمازخانه و غیره نیز بهره‌مند شوند.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست استان گلستان، همچنین نصب تابلوهای هشدار دهنده به رهگذران را از دیگر اقدامات این سازمان برای محافظت از پارک ملی گلستان عنوان کرد و توضیح داد: تا پایان تیرماه در سراسر جاده پارک و به خصوص در نقاط حادثه‌خیز، تابلوهای هشدار دهنده‌ای نصب خواهد شد تا از بروز خطرات و تهدیدهای احتمالی همچون آتش‌سوی جلوگیری شود.
مهاجر افزود: در ماه‌های اخیر جلسه‌هایی با شورای ترافیک استان گلستان برگزار کردیم تا سرعت مجاز عبور خودروها از جاده پارک ملی گلستان را به 50 کیلومتر در ساعت کاهش دهیم. چرا که با این کاهش، هم آلودگی صوتی  در این منطقه به حداقل می‌رسد و هم حیواناتی که داخل پارک هستند از گزند خودروها در امان می‌مانند.

طرح انتقال جاده پارک گلستان در دستور کار قرار گرفته است
از اولین روز احداث جاده‌ای که پای خودروها را به داخل پارک گلستان باز کرد، مخالفت سازمان محیط زیست و دوست‌داران محیط زیست نیز آغاز شد و با وجود آنکه این جاده ضررهای جبران ناپذیری به پارک وارد کرد اما هنوز مسئولان به طور جدی اقدامی برای انتقال یا مسدود کردن این مسیر انجام ندادند.
از همین رو مهاجر یکی از طرح‌هایی که در صورت اجرایی شدن کمک شایانی به حفظ پارک ملی گلستان خواهد کرد را انتقال این جاده‌ می‌داند که درست از وسط پارک عبور کرده است.
وی در این باره توضیح داد: در دولت دهم فقط توانستیم انتقال جاده را به مرحله تصویب برسانیم؛ اما اجرایی نشد. از همین رو امیدورایم در دولت یازدهم با پیگیری‌های خانم ابتکار و استانداری و مسئولان استان گلستان تا پایان سال جاری بتوانیم این جاده را به قسمت شمالی پارک منتقل کنیم تا هم عبور و مرور از وسط پارک کمتر شود و هم  آتش‌سوزی‌های حاشیه این جاده را به حداقل برسانیم.
مدیرکل محیط زیست استان گلستان همچنین از جانمایی تجهیزات اطفای حریق در جاده پارک گلستان و نصب دوربین‌ در سراسر مسیر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در صورتی‌که منابع مالی کافی برای ایجاد زیرساخت‌ها تصویب شود، به زودی این طرح‌ها نیز عملی خواهند شد.