خبر- کلید احیاء ارومیه در تغییر الگوی توسعه و معیشت منطقه است/ حیات ارومیه به دقایق بسته است

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر-کلید احیاء ارومیه در تغییر الگوی توسعه و معیشت منطقه است/ حیات ارومیه به دقایق بسته است

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ها با بیان اینکه ارومیه تنها با تغییر الگوی توسعه و معیشت مردم منطقه امکان بازگشت به روزهای پرآبی را دارد، افزود: هرچه بیشتر زمان را از دست بدهیم، باید امید کمتری داشته باشیم، چراکه حیات ارومیه به دقایق است.

محسن سلیمانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، احیاء دریاچه ارومیه که سالهاست دچار کم آبی شده و به مرگ خود نزدیک می‌شود را ممکن دانست و گفت: این در حالی است که مشکل کنونی ارومیه فقط خودش نیست و به واسطه توسعه ناپایداری که در حوزه آبریز آن اتفاق افتاده است، ارومیه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است و در حال از دست دادن بخش‌های مختلفی از این حوزه آبریز هستیم.

به گفته وی، مهمترین نکته در احیای دریاچه ارومیه اصلاح الگوهای توسعه است؛ چراکه در مدیریت منابع آب، سدسازی‌ها و استفاده از الگوهای پایدار کشاورزی و آبیاری، نیازمند تغییرات اساسی و جدی هستیم و در کل، توسعه باید به شکلی در حوزه آبریز تغییر کند که در درجه اول منجر به حفظ کل حوزه آبریز و بعد دریاچه ارومیه شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: نکته مهم دیگر در حفظ ارومیه این است که باید در نظر داشت مشکل ما این نیست که از جایی آبی پیدا و چاله‌های دریاچه ارومیه با آن پر کنیم؛ بلکه منابع آب در این منطقه باید به شکلی مدیریت شود که آب در یک الگوی طبیعی دوباره به دریاچه بازگردد.

سلیمانی دریاچه ارومیه کنونی را به بیماری تشبیه کرد که وضع جسمانی وخیمی دارد و هرچقدر دیرتر به آن رسیدگی شود، شانس کمتری برای بهبود دارد و یادآور شد: بنابراین باید با اقداماتی به هنگام و تامین هزینه دریاچه ارومیه را احیاء کنیم که این امر مستلزم آن است که نگاه مدیران به الگوی توسعه در اطراف دریاچه ارومیه تغییر کند.

وی در پاسخ به اینکه با وجود هزینه‌های سرسام‌آور تغییر الگو در کشاورزی و معیشت مردم منطقه، این کار تا چه حد امکان‌پذیر است، گفت: در همین راستا با کمک کشور ژاپن در حال آموزش الگوهای کشاورزی پایدار به مردم این منطقه هستیم؛ یعنی کشاورزی که با آب کمتری همان محصول را تولید کند.

سلیمانی افزود: منظور ما از تغییر الگوی کشاورزی این نیست که همه زمین‌ها باید با روش قطره‌ای یا بارانی، آبیاری شوند؛ بلکه برنامه کلان و جامعی باید برای این مهم تدوین شود و در آن عواملی که منجر به خشکی ارومیه شده است مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

وی معتقد است مسئولان کشور قبل از هرچیز باید الگوی توسعه کشور و به خصوص حاشیه دریاچه ارومیه را مشخص کنند که می‌خواهند به سمت کشاورزی پایدار بروند یا اینکه از ظرفیت‌های دیگر این منطقه بهره‌برداری شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه احیاء دریاچه ارومیه کار بسیار دشواری است، اما اگر سریعتر عمل کنیم شاید ممکن شود، افزود: مشخص نیست چه مدت زمان لازم است تا این اتفاق بیفتد؛ اما هر چه دیر کنیم باید امید کمتری به بازگشت ارومیه به شرایط مطلوب داشته باشیم و یادمان باشد تبعات خشکی ارومیه گریبان همه مردم کشور را خواهد گرفت.