وزیر نیرو: انتقال آب به دریاچه ارومیه آغاز شده اما مشکل مالی هم هست

ارسال کننده خبر حسین محمودی

وزیر نیرو: انتقال آب به دریاچه ارومیه آغاز شده اما مشکل مالی هم هست

حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران از آغاز انتقال آب به دریاچه ارومیه خبر داد، اما گفت دولت در این زمینه با مشکل مالی مواجه است.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، حمید چیت‌چیان روز یکشنبه ۲۵خردادماه (۱۵ژوئن) صبح امروز در شهرستان بناب به وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: «نباید فراموش کرد همان‌طوری که فرآیند خشک شدن دریاچه طولانی‌مدت بوده، همان قدر هم فرآیند بازگشت و احیای آن طولانی مدت خواهد بود.»

وزیر نیرو ایران اصلاح و احیای دریاچه ارومیه را نیازمند همکاری مردم منطقه دانست و افزود: «هم‌اکنون انتقال آب از حوزه جنوب دریاچه به داخل دریاچه ارومیه آغاز شده و به صورت جدی درحال پیگیری است.»

وی گفت در این زمینه دولت «به کاهش منابع مالی» برخورد کرده‌، اما با مجوزهای خاصی که گرفته‌ امیدوار است «جهش چشمگیری» در روزهای آینده صورت گیرد.

حمید چیت‌چیان از کشاورزان این منطقه خواست تا به دلیل احیای دریاچه ارومیه کارشان را تعطیل نکنند.

وی افزود: «اعتقاد داریم با چند اقدام اساسی مانند اصلاح الگوی کشت، صنعتی کردن کشت و اصلاح الگوی آبیاری می‌توان بدون وارد کردن لطمه به کشاورزان مصرف آب را حداقل به نصف رسانده و البته این آب صرفه‌جویی شده نباید صرف توسعه کشاورزی شود بلکه باید رهاسازی شده و به داخل دریاچه انتقال یابد.»

در حال حاضر روند خشک شدن دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است، به‌طوری که بیش از ۹۳درصد آب آن خشک شده و تنها هفت درصد از این تالاب بین‌المللی باقی مانده است.

در صورت خشکی کامل دریاچه ارومیه، دست کم پنج میلیون نفر مستقیماً تحت تأثیرات منفی آن قرار می‌گیرند، در حالی که جمعیتی که غیرمستقیم و در استان‌های دیگر، آسیب خواهند دید، بسیار بیشتر از این تعداد خواهد بود.

عصر روز سه‌شنبه ۲۰خردادماه شماری از شهروندان و فعالان آذربایجانی در اعتراض به «بی‌توجهی مسئولان به خشک‌شدن دریاچه اورمیه» در میدان آبرسان تبریز تجمع اعتراضی برگزار کردند که چند تن از آنان بازداشت شدند.