احیای دریاچه‌ارومیه 15سال زمان می‌برد

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

احیای دریاچه‌ارومیه 15سال زمان می‌برد

وزیر نیرو گفت: انتظار نتیجه عملی کوتاه مدت در خصوص احیای دریاچه ارومیه منطقی نیست و حداقل 15 سال زمان برای احیای آن لازم است.

به گزارش ایسنا، حمید چیت چیان در دیدار با استاندار و نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه بحرانی ملی است و در طول ماه‌های اخیر کارهای عملیاتی گسترده‌ای در سطح کارشناسی انجام شده و دولت برای رفع مشکل این دریاچه مصمم است.

وی گفت: شنبه هفته آینده پس از بازدید از این دریاچه در خصوص آن اظهار نظر خواهم کرد و بدون شک اینکه مردم بخواهند کارهای عملیاتی در این حوزه انجام شود به حق است و هرچه سریع‌تر این موضوع آغاز خواهد شد.

چیت‌چیان با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی در عرصه های کلان وزارت نیرو افزود: بر اساس مفاد بندهای مندرج در بودجه امسال، وزارت نیرو می تواند تا 120 هزار میلیارد ریال در صرفه جویی در سوخت های فسیلی با بخش خصوص قرارداد ببندد و از شهریور سال گذشته و با استناد به این بندهای قانون بودجه، تاکنون 3700 مگاوات در بخش نیروگاه بخار و 940 مگاوات در بخش نیروگاه با انرژی تجدید پذیر قرارداد امضا شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: 17 نوع فعالیت در بخش آب احصا شده است که قابلیت تبدیل شدن به قرار داده های بخش خصوصی را دارند.

وی گفت: تکیه بر اعتبارات دولتی طرح ها را با بن بست روبرو خواهد کرد و در همین راستا امیدواریم مدیران استانی ظرفیت های موجود در بخش خصوصی استان را به عملیات تبدیل کنند.

چیت‌چیان گفت: در طی سال جاری 720 مجتمع آبرسانی روستایی توسط بخش خصوصی در سراسر کشور عملیاتی می شود.

وزیر نیرو در خصوص خط دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز اظهار کرد: اجرای این خط به معنای برداشت آب دوبرابری از رودخانه نیست بلکه به منظور بالا بردن میزبان ضریب امنیت خط یک اجرا می شود و سوء تفاهم های موجود در این خصوص باید رفع شود.

وی با تاکید بر هزینه بر بودن فعالیت ها در این حوزه افزود: پیک برق از 40 هزار در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال جاری به 45 هزار و 300 مگاوات افزایش یافته است و این یعنی ساخت و تولید نیروگاهی با توان پنج هزار و 300 مگاوات در سال که تحقق این امر نیازمند حضور تمار عیار بخش خصوصی در این قبیل پروژه ها است.