خبر-ساختار ذهنی مجریان طرح های جنگلداری باید تغییر کند

ارسال کننده خبر حسین محمودی

خبر-ساختار ذهنی مجریان طرح های جنگلداری باید تغییر کند

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران گفت : محدودیت های تعریف شده برای بهره برداری از جنگل های شمال کشور در مصوبه هیات دولت به خاطر وجود ابهام و تفسیر پذیری، هنگام اجرا دچار مشکل خواهد شد.

نوشهر – ایرنا – هیات دولت آذر ماه پارسال در تصویب نامه ای با عنوان ˈ بهینه سازی پایش ، حفظ ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور ˈ محدودیت هایی را برای بهره برداری از جنگل های شمال در نظر گرفت.

بر اساس یکی از بندهای این مصوبه ، سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور موظف شد اجرای طرح های جنگلداری در شمال کشور را به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره برداری جنگل ، صرفا از درختان آسیب دیده (شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده) و عملیات پرورشی تامین شود.

این مصوبه دی ماه پارسال ابلاغ شد و هم اکنون مقدمات اجرای آن در حال انجام است.

ˈهادی کیادلیریˈ افزود : تبصره یک ماده دو این مصوبه ، وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرد تا بسته های اجرایی حصول شاخص ها و نشانگرهای موضوع این ماده را ظرف یک سال تهیه و اجرا کند ولی توضیح نداده است که مقصود از نشانگر چیست.

وی با بیان این که در چنین مواردی باید به روشنی مفاهیمی همچون معیار و شاخص و نشانگر تبیین شود تا جای ابهام نماند، اظهار داشت: برای مثال وقتی سخن از تنوع زیستی به میان می آید باید به دقت مشخص شود که مقصود از تنوع زیستی چه چیزی است.

کیادلیری گفت : بر طبق ماده شش ، سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است اجرای طرح های جنگل داری را در شمال کشور به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره برداری جنگل فقط از درختان آسیب دیده، شامل درختان شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده و عملیات پرورشی تامین شود.

به گفته رییس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، ممکن است برخی از مجریان طرح های جنگل داری، خودشان به درختان آسیب برسانند تا بعد بتوانند بر طبق این ماده آن را بهره برداری کنند.

وی با اشاره به این که مقصود از آفت زدگی نیز در این مصوبه روشن نشده است، گفت: درختان جنگل های شمال، در بهار و تابستان نشانه گذاری و در زمستان برداشت می شوند و چون به طور طبیعی در این فصول میزان حشرات و آفات در جنگل بیشتر است، می توان تعداد زیادی از درختان را به بهانه آفت زدگی نشانه گذاری کرد.

کیادلیری تاکید کرد: باید در این مصوبه مشخص می شد که مقصود کدام آفت و بیماری و با چه شدتی است و همچنین آفت درجه یک و درجه دو و آفت اولیه و ثانویه تفکیک می شد.

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران گفت : اکنون که در فصل بهار هستیم درختان شمشاد، راش، افرا، مَمْرَز، بلوط در مناطق مختلف جنگل های شمال مبتلا به درجاتی از آفت و بیماری هستند ولی نمی توان حکم به قطع همه آن ها داد.

وی یادآور شد: وقتی گفته می شود فقط درختان بیمار و آسیب دیده برداشت شود باید در نظر بگیریم که از نظر بوم شناسی در جنگل هیچ گاه نباید بر اساس شاخص های فردی درباره سلامت یا بیماری درخت اظهار نظر کرد.

این پژوهشگر جنگل توضیح داد: یک زمان است که ما درخت را به صورت انفرادی یعنی تک درخت در نظر می گیریم که در این حالت با بررسی شاخ و برگ به میزان سلامت آن و داشتن یا نداشتن بیماری و آفت پی می بریم.

وی گفت: اما زمانی دیگر همان درخت را در یک توده جنگلی در نظر می گیریم که در این حالت با توجه به نقش و وظیفه این درخت در توده، درباره سلامت آن اظهار نظر می کنیم.

 

کیادلیری با اشاره به نقش خُشکه دار(درخت خشکیده) در جنگل ، افزود : خشکه دار از نظر شاخص های فردی، درختی بیمار محسوب می شود ولی در داخل توده جنگلی نقش آن حفظ سلامت توده است زیرا آفات و بیماری ها را به خود جلب می کند و درختان دیگر سالم می مانند.

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران تاکید کرد : ایراد و ابهام دیگر در ماده شش این مصوبه، در نظر نگرفتن برنامه ریزی اقتصادی است.

وی ادامه داد : هر طرحی از جمله طرح جنگل داری باید دارای نظم و صرفه اقتصادی باشد و سوال اینجا است که آیا می توان پیش بینی کرد که در چند سال آینده چه تعداد درخت و آن هم با کدام الگوی پراکنش در جنگل های شمال دچار آسیب و آفت می شود؟

کیادلیری با انتقاد از برخی مجریان طرح های جنگل داری که به گفته او به سود آسان و فراوان بیش از هر چیز دیگر توجه دارند ، گفت : ساختار ذهنی این افراد باید تغییر کند و بدانند که توسعه پایدار در گرو اهداف چندگانه و تنوع یافتن بهره برداری از جنگل است نه این که فقط به فکر برداشت چوب باشند.