بنزین های پتروشیمی جان مردم را گرفت

ارسال کننده خبر غلامرضا اخلاقی

بنزین های پتروشیمی جان مردم را گرفت

امروز وضعیت محیط زیست، مینیاتوری از وضعیت کل کشور است که هشت سال آماج انواع بی‌تدبیری‌ها، نابخردی‌ها و سوء مدیریت‌ها قرار گرفت. آن روزها که عده‌ای سرمست از قدرت و دلشاد از دلارهای بیشمار نفتی، تنها خیالشان چپاول بیت‌المال، قدرت نمایی و حذف رقیب سیاسی بود، هیچکس دلواپس محیط زیست کشور نبود. تهران و دیگر کلان‌شهرها بخاطر بنزین‌های آلوده نفسشان به شماره افتاده بود و سرطان بی‌پروا جان می‌ستاند از شهروندان. دریاچه ارومیه آرام آرام جان می‌داد و ریزگردها راه نفس می‌بست بر مردم ما در سرتاسر کشور. اما هیچگاه از قوای یکدست اصولگرایی بانگی برنخواست. نه کسی از احوال ناخوش مردم پرسید و نه کسی پاسخ گفت. گویا همه چیز آرام بود.

این فعال سیاسی به پایگاه خبری تحلیلی پویش توضیح داد: آنچه در هشت سال گذشته بر محیط زیست کشور گذشت، قصه‌ی پرغصه‌ای دارد. پایگاه خبری تحلیلی پویش، به منظور بررسی برخی از مسایل و معضلات زیست محیطی کشور با خانم شهربانو امانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، به گفتگو نشسته است.

 

 

 

 

یکی از حوزه‌هایی که در دولت قبل بی‌توجهی زیادی به آن شد، محیط زیست بود. مسائلی همچون تولید بنزین‌های آلوده، ارسال پارازیت، خشک شدن دریاچه ارومیه، ریزگردها و غیره. اما یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید توجه به مساله محیط زیست و بخصوص احیای دریاچه ارومیه است. در حال حاضر احیای این دریاچه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

امروزه در جهان بحث حفاظت از محیط زیست و منابع پایه، آب و خاک و هوا، جزء اولویت‌های سازمان ملل است و کشورهای توسعه یافته سال‌های زیادی است که قوانین، ضوابط و استانداردهای زیست محیطی را رعایت می‌کنند و توانسته‌اند محیط زیستشان را حفظ کنند. اما در کشور ما، متاسفانه بدلیل بی‌توجی و نبودن استراتژی توسعه استان‌ها بر اساس آمایش سرزمینی که از برنامه دوم توسعه در دستور کار است، در حوزه حفاظت از محیط زیست اتفاق خاصی نیافتاده است و در هشت سال گذشته بدلیل بی‌توجهی‌ها و تخریب‌های بسیار گسترده‌ای که در حوزه محیط زیست اتفاق افتاد، امروزه در جهان کشور ایران از حیث شاخص‌های زیست محیطی افت بسیار شدیدی داشته و 60 رتبه نسبت به سال 84 رکود پیدا کرده است. حوزه محیط زیست نیز همانند سایر حوزه‌ها در هشت سال گذشته آسیب‌های بسیاری دید. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 84 تعبیر بسیار قشنگی بکار بردند؛ ایشان گفت اینها کاری خواهند کرد که بعد از 8 سال هیچکس نخواهد کشور را از اینها تحویل بگیرد، که این اتفاق نیز رخ داد. دولت یازدهم با توجه به سیاست‌های آقای روحانی، در حوزه محیط زیست برنامه‌های خوبی ارائه داده بود که خوشبختانه با استقرار خانم دکتر ابتکار و به پشتوانه تجربه هشت ساله ایشان در دولت اصلاحات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط ایشان در دولت اصلاحات که در 8 سال گذشته به محاق رفته بود، مسئله محیط زیست از ویترین شعارها به بطن باور و تصمیمات دولت یازدهم آمد و بحث محیط زیست را بسیار جدی گرفتند. که البته این حق محیط زیست است. در حال حاضر سازمان حفاظت از محیط زیست، بعنوان یک سازمان حاکمیتی، با دو مشکل عمده روبرو است؛ یکی اینکه از نظر بدنه کارشناسی بسیار ضعیف است که هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی دچار مشکل است. دیگر اینکه از نظر اعتبار و بودجه، به آن جایگاه مورد نیاز نرسیده است تا سازمان حفاظت از محیط زیست بتواند بعنوان یک سازمان حاکمیتی اعمال حاکمیت کند.

وی در ادامه گفت: موضوع دیگری که در حوزه محیط زیست بسیار حائز اهمیت است، بحث تالاب‌ها است. تالاب‌ها از لحاظ ارزش زیست محیطی، ده برابر جنگل‌ها و دویست برابر زمین‌های زراعی ارزش دارند، که با از بین رفتن یک تالاب، تمدن بشری یک منطقه از بین خواهد رفت. تالاب‌ها بخش مهمی از چرخه زندگی هستند. همانطور که امروز شاهد احیای تالاب هامون هستیم، امیدواریم به زودی شاهد احیای دریاچه ارومیه نیز باشیم. نابودی دریاچه ارومیه زندگی 14 میلیون نفر از شهروندان را به خطر می‌اندازد و توفان‌های نمکی حاصل از خشک شدن این دریاچه می‌تواند سبب بیماری‌های بسیاری در جامعه شود. آقای روحانی با در دستور کار قرار دادن عملیات احیای دریاچه ارومیه به عهد خود در زمان تبلیغات انتخاباتی به مردم ارومیه وفا نموده و احیای این دریاچه را مدال افتخاری بر سینه دولت یازدهم می‌داند. امروز در فرآیند احیای دریاچه ارومیه بیش از 400 نفر نیروی متخصص و صاحب نظر بطور مستقیم و بدون دریافت کمترین هزینه‌ای و بصورت داوطلبانه در جلسات و کارگروه‌های مختلف حضور یافته‌اند و با درایت خوب دولت یازدهم و طراحی ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور، که مصوبات آن همانند مصوبات هیئت دولت است، کار احیا به خوبی در حال پیشرفت است. همچنین آقای روحانی در حاشیه اجلاس سازمان ملل در دیدارهایشان با روسای جمهور دیگر کشورها، بحث دریاچه ارومیه را مطرح کرده بودند که ژاپن بعنوان اولین کشور اعلام امادگی کرد و در سفر خانم دکتر ابتکار به ژاپن و سفر ماه گذشته وزیر مختار ژاپن به ایران و حضور در سازمان حفاظت از محیط زیست و در حضور نماینده سازمان ملل متحد تفاهم‌نامه دو کشور برای احیای دریاچه ارومیه امضا شد و مبلغ یک میلیون دلار نیز برای آموزش اهالی 40 روستای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه بعنوان مزرعه-مدرسه تحت عنوان آموزش مستقیم جوامع محلی اختصاص یافته و کار آن شروع شده است.
تاکنون به موضوع آموزش جهت ارتقای فرهنگ محیط زیست توجه چندانی نشده است. دولت یازدهم برای آموزش و فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست چه برنامه‌ای دارد؟

تفاهم نامه‌ای بین سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش امضا شده و قرار است آموزش مفاهیم زیست محیطی در متون آموزشی دوره‌های مختلف تحصیلی، از پیش‌دبستانی تا دبیرستان، قرار گیرد. دفتر آموزش سازمان حفاظت از محیط زیست، متون مورد نیاز را تهیه و تالیف کرده است و امیدواریم از مهرماه امسال مفاهیم زیست محیطی در سرفصل دروس دوره‌های مختلف آموزشی قرار گیرد.

مساله بسیار مهم دیگری که همواره در دولت قبل مورد انتقاد قرار می‌گرفت، تولید و توزیع بنزین‌های آلوده بود. اما دولت قبل همواره آلودگی بنزین‌های تولیدی در واحدهای پتروشیمی را منکر می‌شد. نظر سازمان محیط زیست در مورد آلودگی بنزین‌های تولیدی در واحدهای پتروشیمی چیست؟

آلودگی بنزین‌های پتروشیمی قطعی و غیرقابل انکار است و متاسفانه مرگ و میر ناشی از بنزین‌های آلوده به اثبات رسیده و واقعیتی تلخ و غیرقابل کتمان است. مشکلات ناشی از آلودگی هوا را نمی‌توان نادیده گرفت و تمام اسناد و مدارک مربوط به آلودگی بنزین‌های پتروشیمی از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست به مجلس ارائه شده است. بدلیل آلودگی بسیار زیاد بنزین‌های تولیدی در واحدهای پتروشیمی، دولت یازدهم علیرغم تمام تنگناهای مالی، بدلیل اهمیت سلامت شهروندان تصمیم به توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی گرفت. بنزین‌های پتروشیمی آلوده و سرطان‌زا بوده و استاندارد یورو 4 نداشته است. وگرنه در شرایط بد اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی اگر آلودگی بنزین‌ها به اثبات نرسیده بود، دولت به توقف تولید بنزین پتروشیمی تن نمی‌داد. طی آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان، طی سال‌های اخیر، آلودگی هوا سبب مرگ سالانه 45هزار نفر از شهروندان شده است.

آیا دولت تخلفات صورت گرفته در تولید و توزیع بنزین‌های آلوده و برخورد با متخلفان را پیگیری می‌کند؟

آقای روحانی بعنوان مجری قانون اساسی، هیچ معامله‌ای با جان و سلامت شهروندان نخواهد کرد و مردم نیز از دولت انتظار دارند این موضوع را با جدیت و بدون هیچ ملاحظه‌ای پیگیری نموده و گزارش آن را به جامعه ارائه نماید. مردم از دولت انتظار حساب کشی و مجازات خاطیان را دارند.

در مورد پارازیت‌ها، دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست چه اقدامی انجام داده اند؟

چون پارازیت‌ها با سلامت مردم ارتباط دارد و بر روی فرزندان و نسل‌های آینده، که سرمایه‌های اصلی کشور محسوب می‌شوند، تاثیر منفی دارد، و سبب ناباروری در مردان می‌گردد و نیز بخاطر تاثیر منفی پارازیت‌ها بر روی ضریب هوشی کودکان، مطمئنا این موضوع نیز همچون موضوع بنزین‌های آلوده، توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و خانم دکتر ابتکار پیگیری می‌شود و به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان، بحث ریزگردها بعنوان یکی از معضلات اصلی زیست محیطی استان‌های غربی و جنوب غربی مطرح می‌شود. دولت یازدهم و سازمان حفاظت از محیط زیست چه برنامه‌ای برای کنترل و جلوگیری از این پدیده دارد؟

این مقوله بصورت جدی در دستورکار دولت یازدهم و سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد. بطوریکه در دیدار آقای روحانی و رئیس جمهور عراق، ایشان 25 دقیقه از زمان گفتگو را به بحث ریزگردها اختصاص دادند و رئیس جمهور عراق به بحث تروریسم. که آقای روحانی به رئیس جمهور عراق گفتند تروریست اصلی ریزگردهاست.

شهربانو امانی در پایان به خبرنگار پویش گفت: یکی دیگر از مباحث بسیار مهم در حوزه محیط زیست، مساله تولید زباله و استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف غیر قابل تجزیه در طبیعت است. که در این مقوله خانم‌ها می‌توانند نقش بسیار تاثیرگذاری در کاهش تقاضای کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی و نیز تغییر الگوی مصرف داشته باشند. دولت نیز از صنایعی که محصولات یکبار مصرف تجزیه پذیر تولید کنند حمایت می‌کند.