تأثیر خشکی زاینده رود در افسردگی؛ خشکسالی آسیب بزرگی به پیکره جامعه اصفهان وارد کرد

ارسال کننده خبر حسین حقیقی

تأثیر خشکی زاینده رود در افسردگی؛ خشکسالی آسیب بزرگی به پیکره جامعه اصفهان وارد کرد

پژوهشگر و محقق مدیریت بحران شهری گفت: شاید در ابتدا این موضوع منطقی به نظر نرسد که تغییر اقلیم می تواند در روحیه افراد تأثیر گذار باشد اما با خشک شدن زاینده رود به روشنی شاهد این مسئله بودیم که این خشکی در روحیه اصفهانی ها و به ویژه شیوع افسردگی در برخی مناطق بسیار تأثیرگذار بوده است.

محمدرضا محبوب فر در گفتگو با مهر اظهار داشت: خشک شدن زاینده رود موضوعی است که ناشی از کم کاری بسیاری از دستگاه های دولتی و غیردولتی و دستگاه های متولی است و تأثیر این مسئله تنها بر صنعت، کشاورزی و یا دغدغه تأمین آب شرب نبوده است بلکه بر زندگی و روحیه اصفهانی ها نیز تأثیر فزاینده داشته است.

وی افزود: خشکسالی زاینده رود موجب افزایش پدیده ای به نام آلودگی هوا و تغیرات اقلیمی در شهر اصفهان شده است اما این تغییر اقلیم اثرات جانبی دیگری نیز به دنبال داشته است.

پژوهشگر و محقق مدیریت بحران شهری با اشاره به اینکه هر جامعه ای نیازمند ایجاد فضای شاداب و پرطروات است، بیان داشت: خشک شدن زاینده رود یکی از آسیب های وارده به پیکره جامعه اصفهان محسوب می شود چرا که این رودخانه از دیرباز در حفظ روحیه مردم و سرزندگی آنها بسیار تأثیرگذار بوده است اما خشکی زاینده رود این روحیه را تغییر داده است.

ایجاد جزیره حرارتی از مهم ترین آسیب های خشکی زاینده رود

وی ادامه داد: ایجاد جزیره حرارتی و گرم شدن بیش از حد منطقه اصفهان از مهم ترین عوارض خشکسالی است که بر سلامتی مردم اصفهان نیز تأثیر منفی گذاشته است.

محبوب فر تاکید کرد: از سوی دیگر افزایش میزان استرس و ایجاد افسردگی در میان مردم اصفهان از جمله آسیب های مهم این خشکسالی است که در میان برخی از مناطق شهر اصفهان بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه مسئولان اصفهان نیز بر این مسئله اذعان دارند، اضافه کرد: شهرداری اصفهان در نقاطی مانند پل فردوسی، آذر، بزرگمهر و مکان های دیگر شهری اقدام به گل کاری و کاشت فضای سبزهای متنوعی کرده تا با ایجاد فضای پرطروات شهری خشکی زاینده رود کمتر در دید مردم قرار گیرد.

پژوهشگر و محقق مدیریت بحران شهری بیان داشت: با وجود این کارها روحیه مردم اصفهان به اندازه ای با روح زاینده رود گره خورده که اقدامات نمادین تاثیری در ترمیم روح آسیب دیده آنها ندارد و هیچ چیز جز غیرت و تلاش مسئولان برای برگرداندن آبی که حق قانونی اصفهانی هاست در این تغییر روحیه موثر نخواهد بود.

خشکی زاینده رود موجب افزایش آسیب های اجتماعی شده است

وی ادامه داد: پژوهش های کارشناسی در زمینه افسردگی مردم اصفهان به اثبات رسیده و بر اساس پژوهش های تیم کارشناسی دانشگاه اصفهان خشک شدن زاینده رود در ایجاد افسردگی و افزایش تنش استرس در میان مردم اصفهان تأثیرگذار بوده و دیگر شاهد فضای شادابی گذشته در اصفهان نیستیم.

محبوب فر اضافه کرد: در واقع پژوهشگران اصفهانی با حضور در مناطقی که بیش از همه تحت تأثیر این خشکی بوده است مانند منطقه شرق و غرب اصفهان و با انجام مصاحبه، نظرسنجی و مشاهده مستنداتی از زندگی مردم به نتایجی دست یافتند که این افسردگی را تایید می کند.

وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا این مدارک را در اختیار رسانه ها قرار دهیم، بیان داشت: با توجه به اینکه شغل اصلی مردم منطقه شرق و غرب اصفهان کشاورزی است و این کم آبی معیشت آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

پژوهشگر و محقق مدیریت بحران شهری تاکید کرد: این منطقه بیشتر از بقیه تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و به دلیل بیکاری، آسیب های اجتماعی مانند طلاق ، اعتیاد و مواردی مانند خودکشی که تا کنون در این منطقه سابقه نداشته است طی هفت سال اخیر رو به وفور نهاده است.

پس لرزه های اهدای حق آبه اصفهانی ها به استان مجاور

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ شادابی استان خشکی همچون اصفهان به زاینده رود وابسته بوده است، گفت: طبیعی است در حالی که ۹۲ درصد حق آبه زاینده رود که متعلق به مردم اصفهان است اما سهم زیادی از آن به استان مجاور سپرده شده، پس لرزه های این موضوع موجب آسیب های اجتماعی بیشتر در اصفهان شده است.

محبوب فر تاکید کرد: با توجه به این موضوع باید علاوه بر تلاش برای احیای زاینده رود تا زمان رفع مشکل کم آبی، مسئولان حداقل طرح های تفریحی برای مردمی که روزی اوقات فراغت آنها در کنار رودخانه سپری می شد، پیدا کنند تا بدین طریق بخشی از این طراوت و شادابی را به جامعه برگردانده و فضای دل‌مردگی کنونی را با این طرح های کوتاه مدت در هم بشکنند.