مقابله با بحران آب نیازمند عدالت در کاهش مصرف در همه بخش هاست

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مقابله با بحران آب و خشکسالی در کشور نیازمند اجرای عدالت در کاهش مصرف در تمام بخش هاست.

کاوه مدنی روز یکشنبه درحاشیه کنفرانس مدیریت منابع طبیعی در کشورهای درحال توسعه و نشست جهانی رهبران آینده محیط زیست در کرج افزود: در موضوع بحران آب در کشور هنوز دعوا می کنیم، بخش کشاورزی می خواهد این بخش مشکلی نداشته باشد، محیط زیست درپی حق آبه تالاب هاست و وزارت نیرو نیز سهم خود را می خواهد، درحالی که برای برون رفت از این وضع، نباید به موضوع آب بخشی نگاه شود.
وی اضافه کرد: کم آبی در کشور، یک معضل ملی است، بخش، قوم و قبیله نمی شناسد، برای این بحران تخصص ما مهم نیست، حل آن نیازمند این است که خودمان را اصلاح کنیم و به تبع آن کاهش مصرف در تمام بخش ها اعمال شود.
مدنی گفت: کاهش مصرف آب فقط در بخش کشاورزی نیست و باید عدالت در کاهش مصرف را در تمام بخش ها داشته باشیم.
وی ادامه داد: برخی تصور می کنند، کاهش مصرف در بخش کشاورزی معادل کاهش تولید غذا و به خطر افتادن امنیت غذایی است، این باور اشتباه است چرا که 100 درصد با آب کمتر می توانیم تولیدات بیشتر و بهتری داشته باشیم.
مدنی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم نیاز است که برنامه ریزی داشته باشیم و بیشتر بر روی دانش خود کار کرده و به جای دعواهای سطحی به ریشه بپردازیم.
وی با بیان اینکه صرف برگزاری همایش نمی تواند مشکلات کشور را حل کند، خاطرنشان کرد: وجود همایش ها درصورتی ضروری است که بتوانیم مشکلات و مسائلی را که با آن درگیر هستیم یادآوری کنیم.
مدنی با بیان اینکه حوزه هایی چون محیط زیست نیازمند حمایت و کمک دانشگاه برای شناسایی مشکلات و دسترسی به اطلاعات و افزایش دانش عمومی است، اظهار داشت: همه مشکلات به ویژه در حوزه محیط زیست، در کوتاه مدت قابل حل نیستند اما باید امیدوار باشیم و برای ایجاد امید نیاز است کارهای کوچک انجام دهیم.
کنفرانس بین المللی مدیریت منابع طبیعی در کشورهای درحال توسعه به مدت 3 روز با حضور 39 شرکت کننده خارجی از 39 کشور در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در کرج درحال برگزاری است.