وضعیت نابسامان قوهای مهاجر در سرخرود نیازمند اقدام فوری محیط زیست مازندران

نخستین گروه از قوهاى مهاجر مانند هر سال از اوائل آبان ماه در تعداد کم وارد شالیزارهاى سرخرود مازندران شده اند و تاکنون دستکم ٧٠٠ قو از گونه قوی گنگ، قوی فریادکش و قوی کوچک در محدوده مذکور فرود آمده اند.

با نزدیک شدن به زمستان و در اوایل دیماه جمعیت هاى اصلی و بزرگ قوها وارد منطقه خواهند شد.

نیمه دوم آذرماه و اوائل دى ماه حساس ترین زمان براى حفاظت از قوهاى مهاجر میباشد.

در نخستین روزهای ورود قوها، برقرارى امنیت در منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و موجب استقرار این پرندگان در محدوده تحت کنترل خواهد شد.

ناامنى در این محدوده منجر به پراکندگى قوها در مناطق ناامن که در آن شکار و صید لجام گسیخته پرندگان مهاجر در جریان است خواهد شد.

اقداماتی نظیر حضور محیط بانان در محل و کنترل تردد و مسدود نمودن مسیرهاى منتهى به داخل منطقه امن برای خودرو و موتورسیکلت در حفظ مطلوبیت این محدوده براى هزاران قوى مهاجر ضروری است.

على رغم پیگیری هاى مستمر فعالین محیط زیست از چندماه قبل، اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره محیط زیست محمودآباد که این منطقه در حوزه استحفاظی این شهرستان قرار دارد، تا این لحظه هیچ اقدام موثرى براى برقرارى امنیت در محدوده وزراء محله سرخرود را اجرایى ننموده اند.

هم اکنون یک کانکس فرسوده در کنار تالاب قوها قرار گرفته اما هنوز یک محیط بان در این محدوده حساس مستقر نشده تا حفاظت از قوها را برعهده بگیرد.

در حال حاضر بازدید کنندگان و مردم عادی بوسیله خودرو و موتورسیکلت به محدوده امن وارد شده و برای تماشای قوها بدون در نظر گرفتن هیچ ملاحظه و هیچ ممانعتی وارد شالیزارها می شوند.

قابل ذکر است مسئولین اداره محیط زیست محمودآباد از دریافت و استقرار کانکس نگهبانى و نصب بنرهاى اطلاع رسانى که توسط فعالین محیط زیست تامین و فراهم شده است نیز امتناع نموده اند.

تمامی تصاویر این گزارش مربوط به روزهای اخیر می باشد:

به دلیل عدم نصب زنجیر در ورودی منطقه امن قوها، تردد اتومبیل ها در طی شب و روز به داخل منطقه انجام می شود

یک کانکس فرسوده در کنار تالاب قوها قرار گرفته ولی حتی یک محیط بان برای حضور در کانکس تعیین نشده است.

تردد آزادانه مردم به داخل محدوده ای که ساهای گذشته مسدود بوده است منجر به نا امنی، ایجاد استرس و پراکنده شدن قوها شده است.

در حال حاضر قوها در محاصره دام های هوایی و تردد بازدید کنندگان هستند.

پایه های مرتفع غازدام ها (تور هوایی ویژه مخصوص صید غاز) در فاصله ای بسیار کوتاه از محدوده حضور قوهای مهاجر

صیادان در حال نصب تور صید غازهای وحشی که قوها نیز به کرات در تورهای صید غاز گرفتار می شوند.

نصب صدها دام هاى هوایى در حاشیه محل استقرار قوهاى مهاجر

بی برنامگی و حفاظت ضعیف، منجر به پراکنده شدن قوها و شکار تعدادی از آنها شده است. قطعا درصورتیکه اقدام عاجل و فوری در این رابطه صورت نگیرد طی روزهای آینده با ورود دسته های بزرگتر، تلفات گسترده ای در میان قوها رخ خواهد داد.

از اداره کل محیط زیست استان مازندران انتظار می رود با توجه به حساسیت موضوع هرچه سریع تر نسبت به ساماندهی شرایط نابسامان و بحرانی قوهای مهاجر در شالیزارهای شهرستان محمودآباد اقدام نماید.