محیط زیست شهرداری برای همکاری با محیط زیست استان تهران اعلام آمادگی کرد/ ضرورت توجه و اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از برگزاری نشست مشترک محیط زیست و شهرداری تهران در خصوص افزایش همکاری و تعامل دو جانبه به منظور بهبود وضعیت محیط زیست شهری و کنترل آلاینده های زیست محیطی در روز گذشته و  در محل مرکز محیط زیست شهرداری تهران خبر داد.

کیومرث کلانتری در این نشست با اشاره به معضلات متعدد شهر تهران از جمله آلودگی هوا، مدیریت پسماند ها و مسائل مربوط به توسعه صنعتی و ترافیک اظهار داشت: حل معضلات محیط زیستی در تهران به خصوص موضوع آلودگی هوا نیازمند همکاری مردم و تلاش مضاعف دستگاه‌ها و توجه ویژه به اجرایی شدن قانون هوای پاک است.

وی ادامه داد: در متن قانون هوای پاک ۲۶ دستگاه وظیفه مستقیم دارند و در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران که هر هفته به ریاست استاندار تهران تشکیل خواهد شد وظایف ۲۶ دستگاه احصاء و ابلاغ شده و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر باید هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد این دستگاهها را به دولت ارائه کند.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه توسعه فضای سبز یکی از زیرساخت‌های کاهش و کنترل آلودگی هوا است ، تصریح کرد: ماده ۲۲ قانون هوای پاک سرانه فضای سبز را حداقل ۱۵ متر مربع در نظر گرفته و  باید نهایتا ظرف مدت ۱۰ سال این قانون اجرایی شود.

وی گفت: ما در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران به دنبال توسعه این سرانه در تهران از طریق تشکیل کارگروه های تخصصی در فرمانداری ها و شهرداری های استان هستیم و انتظار می رود در این خصوص شهرداری تهران نیز به تکالیف ذاتی و قانونی خود عمل کند و با هرگونه تخریب فضای سبز و قطع اشجار احتمالی مقابله و برخورد قانونی نماید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به موضوع مدیریت پسماند ها در کلان شهر تهران به عنوان یکی دیگر از مباحث مهم در حوزه  محیط زیست تهران اشاره کرد و افزود: بخش عمده ای از پسماندهای عادی به کهریزک منتقل و انباشت می‌شود و بعضا بوی تعفن در اطراف و در محور فرودگاه بین المللی امام ایجاد و از طرفی پیش زمینه ای برای آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی می گردد و باید مدیریت این پسماندها به صورت تفکیک از مبدا به طور جدی پیگیری گردد.

کلانتری تصریح کرد: خوشبختانه در این دو موضوع یعنی کاهش آلودگی هوا و مدیریت صحیح پسماندها عزم جدی در دولت وجود داشته و اختصاص منابع نیز اثرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل به همراه زیرمجموعه های خود آماده است تا در زمینه های مختلف محیط زیست شهری شامل ساماندهی مشاغل مزاحم و آلاینده ، مدیریت پسماند، آلودگی هوا و غیره با مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همکاری نماید.

در این نشست صدرالدین علیپور، رئیس مرکز محیط زیست شهرداری تهران نیز با تاکید بر نقش نظارتی و حاکمیتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بر موضوعات محیط زیستی ، اظهار داشت: امیدوارم با توجه به وضعیت کنونی محیط زیست شهر تهران قدم‌های مثبتی جهت تعامل و همکاری بیشتر برداشته شود.

وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست هم اکنون محور همه فعالیت‌ها قرار دارد، افزود: باید ضمن پذیرفتن نقش مسئولیت اجتماعی و مدیریتی خود در برطرف کردن معضلات و مشکلات محیط زیستی جامعه با حمایت‌های لازم از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از پتانسیل موجود در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران جهت اجرای پروژه‌های محیط زیستی به منظور بهبود کیفیت زندگی شهروندان استفاده کنیم.

علیپور در ادامه یادآور شد: بدون تردید شهرداری تهران به‌عنوان یک نهاد اجرایی و اجتماعی می‌تواند نقش تاثیرگذاری در مدیریت محیط زیست شهری همسو با برنامه‌ها و اهداف اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران داشته باشدو در این مسیر آمادگی خود را جهت همکاری و تعامل دوجانبه اعلام می دارد.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به وجود ۳۷۴ سرای محله در شهر تهران، عنوان کرد: شهرداری تهران حمایت‌های لازم خود را جهت اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست تهران با استفاده از پتانسیل موجود در سرای محلات اعلام می‌دارد.

وی در ادامه گفت: با افزایش ارتباطات و تبادل تجربیات، تصمیمات موثرتری در اجرای پروژه‌های کلان در شهر تهران برداشته می‌شود که این فرصت مناسبی است تا در این زمینه از طرح‌ها و ایده‌های فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته محیط زیست در مباحث مختلف بهره‌مند شویم.

علیپور در پایان اظهار امیدواری کرد تا با جلب مشارکت و همکاری سایر واحدهای ذیربط درون و برون شهرداری و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی و ارائه دیدگاه های کارشناسی در زمینه پیشگیری، تشخیص و مقابله با مشکلات و معضلات محیط زیستی، بتوان شاهد ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تهرانی باشیم.