۱۵۰ اصله شمشاد در منطقه جنگلی مهربانرود بهشهر بصورت غیر قانونی قطع شد

متاسفانه طی روزهای اخیر ۱۵۰ اصله درخت شمشاد در منطقه جنگلی مهربانرود بهشهر بصورت غیر قانونی قطع شد.رییس اداره منابع طبیعی بهشهر در این باره به خبرنگار دیده بان محیط زیست گفت: این درختان توسط عوامل یکی از دستگاه های اجرایی شهرستان به منظور توسعه فضای گردشگری، ایجاد پارک جنگلی و احداث آلاچیق بدون مجوز اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر و بصورت غیر قانونی قلع و قمع شده است.

مهندس علی باقری اظهار داشت: به محض اطلاع از موضوع اداره منابع طبیعی بهشهر در عرصه حاضر شده و در کمترین زمان ممکن نسبت به شناسایى متخلفین، تنظیم صورت مجلس تخلف و معرفی عوامل به مراجع قضایی اقدام شد.

 

در این رابطه پرونده ای در مراجع قضایی تشکیل و خوشبختانه با حساسیت بالای مقامات قضایی به موضوع منابع ملی، پرونده بصورت جدی پیگیری خواهد شد.

باقری افزود: متاسفانه در سنوات گذشته جاده ای به طول حدود یک کیلومتر با عرض ٣ الى ۴ متر در این منطقه جنگلی احداث شده که علاوه بر تخریب عرصه و اینکه تعداد زیادى از گونه هاى شمشاد قلع و قمع گردید، وجود این جاده سبب شده که امروز دست افراد ومختلف را برای ورود به عرصه و زمینه تخلف باز نماید.

رییس اداره منابع طبیعی بهشهر گفت: خوشبختانه طی هماهنگی های صورت گرفته و دستور دادستان محترم شهرستان، این جاده که بدون مجوز احداث شده به فوریت نسبت به مسدود شدن آن اقدام خواهد شد و حسب دستور دادستان محترم مدیران وقت که بدون مجوز قانونى نسبت به احداث این جاده اقدام نموده اند تحت پیگرد قضایى قرار خواهند گرفت.

باقرى افزود: با هر مقام حقیقى یا حقوقى که بدون اخذ مجوز قانونى به عرصه هاى منابع ملى تعدى نمایند قطعا برخورد قانونى و لازم از سوى این اداره به عمل خواهد آمد، کَما اینکه در این خصوص هم اقدامات قاطع و شایسته اى صورت پذیرفت.

شمشاد هیرکانی با نام علمی «بُوکسوس هیرکانا» (Buxus hyrcana) گونه ای بسیار ارزشمند و درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

درخت شمشاد از گونه های ممنوع القطع و حمایت شده جنگل های شمال کشور و دخیره ارزشمند ژنتیکی کشور به شمار می رود.

قطع درختان شمشاد با قطر بیش از سه سانتیمتر مشمول مجازات های سنگینی از جمله حبس تا شش ماه و جرائم سنگین نقدی خواهد بود.