عاملین شکار یک میش و یک بره میش وحشی در پارک ملی تندوره دستگیر شدند

روز پنجشنبه ۹۶/۷/۲۰ نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی تندوره حین گشت و کنترل در ارتفاعات این پارک متوجه حضور دو شکارچی متخلف در منطقه شدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان درگز در این باره گفت: با توجه به حرفه ای و سابقه دار بودن متخلفین پس از اعزام نیروی کمکی به ارتفاعات، محیط بانان شکارچیان متخلف را محاصره نموند.

حسین اصلاحی اظهار داشت: مامورین در فرصتی مناسب جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و هر دو نفر را پیش از هرگونه اقدامی برای فرار و یا درگیری، غافلگیر و بازداشت نمودند.

در بازرسی از متخلفین لاشه یک میش و یک بره میش وحشی به همراه، یک اسلحه شکاری تک لول غیرمجاز (قاچاق)، دو دستگاه بیسیم، یک دوربین چشمی و شش عدد فشنگ چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) کشف و ضبط گردید.

هر دو متهم که از شکارچیان بسیار حرفه ای و سابقه دار پارک ملی تندوره هستند که دارای چندین پرونده تخلف شکار و صید و محکومیت در این زمینه هستند.

متخلفین با دستور مقام قضایی روانه زندان درگز شده و تا این لحظه نیز همچنان در بازداشت بسر می برند.

شکارچیان متخلفین تاکنون مبلغ یکصد میلیون ریال بابت نیمی از ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز دو میش و بره میش وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

متهین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان محیط زیست، از جنبه عمومی جرم نیز در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی در محدوده پارک ملی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهند شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح ها، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود