خطر نابودی تالاب “کانی برازان” در شرق کوردستان

براساس گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان، تالابها و دریاچه های ایران و شرق کوردستان یکی پس از دیگری در پی عدم مدیریت مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران، رو به زوال میروند و محیط زیست انسانی و جانوری با خطر نابودی مواجه شده اند.


تالاب بین‌المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر (۹۰۷ هکتار) در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد در شرق کوردستان واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

تالاب “کانی برازان” یکی از بهترین زیستگاههای پرندگان مهاجر میباشد و بخش جنوبی تالاب در دامنه کوه قره داغ (سیاه کوه) واقع گردیده و کوه مذکور و تپه باباحیدر بر آن مشرف هستند. به دلیل موقعیت توپوگرافی و وجود توده‌های نی‌زار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله گونه در خطر انقراض اردک سرسفید و گونه‌های حمایت‌شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت و… می‌باشد.

این روزها چیزی به خشک شدن کامل این تالاب باقی نمانده و تقریبا ۹۵ درصد آن کاملا خشک شده است و این جای سوال است که چرا نهادهای مربوطه پس از نابودی تالابها دنبال راه چاره میگردند؟

آب این تالاب از رودخانه مهاباد تأمین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می‌شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه اورمیه ادامه می‌دهد و همچنان که شاهد هستیم دریاچه اورمیه و زریبار در مریوان نیز در حال خشک شدن کامل میباشند و نه تنها هیچ تدبیری برای حل این معضل زیست محیطی اندیشیده نشده بلکه حکومت ایران درصدد خشکانیدن تعمدی بخشهای پر آب و سرسبز شرق کوردستان از راه انتقال آب به سایر استانهای همجوار غیر کوردنشین میباشد.