تلاش اهالی 14 روستا برای ادامه حیات سیاهرود

روستانشینان فولادکلا، ساروکلا، آبمال، میانرود، قادیکلای بزرگ، کوتنا، آهنگر کلا، کرچنگ، گل افشان، ریکنده، چپی، سیف کتی، سید ابو صالح و پر چینک با تشکیل کارگروه ساماندهی سیاهرود برای نجات این رودخانه وارد عمل شده اند و با اجرای یکسری اقدامات درقالب مصوبه این کارگروه و خارج از چهارچوب های اداری درقالب دوستداران محیط زیست به دنبال نجات این رودخانه مهم استان مازندران هستند.

‫تلاش اهالی 14 روستا برای ادامه حیات سیاهرود‬‎ ile ilgili görsel sonucu

رودخانه سیاهرود از به هم پیوستن ‎ 30رود و نهر پدید آمده و به همین دلیل درگذشته به آن ‘ˈسی رود’ˈ نیز می گفتند و پس از سال ها به سیاهرود معروف شد که پنج کیلومتر از مسیر 51 کیلومتری این رودخانه از داخل روستاها وشهر قائمشهر می گذرد .
نادیده گرفتن معضل ورود پساب ها و فاضلاب های اماکن تجاری ، صنعتی و خدماتی ، آلودگی در این رودخانه اکنون تا بدانجا شده است که دیگر نه تنها خبری از زلالی آب نیست بلکه فروغ حیات جانداران نیز در آن به خاموشی گراییده است .
فکر تشکیل کارگروه ساماندهی روخانه سیاهرود با هدف رفع مشکلات آن توسط انجمن دوستداران محیط زیست روستای میانرود قائمشهرکلید خورد .
29 نفر عضو این کارگروه متشکل از اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران 14 روستای بالادست سیاهرود و اینجوهای فعال محیط زیست با استفاده از ظرفیت مردمی و اهالی این روستاها اجرای برنامه هایی برای حفظ و زنده نگه داشتن این رودخانه را به عنوان هدف خود انتخاب کرده اند .
*** کارگروه ساماندهی سیاهرود با حضور اهالی 14 روستای بالادست
بهمن ذوالفقار از بنیانگذاران این کارگروه و عضو انجمن دوستداران محیط زیست روستای میانرود به خبرنگار ایرنا گفت: در گذشته آب زلال و پاک رودخانه سیاهرود محیطی مناسب برای رشد و نمو انواع آبزیان و همچنین مصرف به صورت آب آشامیدنی برای مردم به شمار می رفت .
وی افزود : در سال های نه چندان دور آب سیاهرود به اندازه ای زلال بود که اهالی و ساکنین حاشیه این رود از آب آن برای آشامیدن و شست و شو استفاده می کردند و زلالی آب هنوز هم کلام و صحبت پیران و میانسالان قائمشهری ساکن در نزدیکی این رودخانه است .
ذوالفقار که از برخی بی توجهی ها و نقض قوانین در برخورد با متجاوزان و تولیدکننده آلودگی در این رودخانه گلایه کرد ، ادامه داد : این کوتاهی و بی توجهی ها باعث افزایش تعداد مراکز آلاینده ها در مسیر و به دنبال آن افزایش آلودگی رودخانه شده است .
وی از بی توجهی سه دهه ای در برخورد با این عوامل به عنوان اصلی ترین عامل در ایجاد وضعیت کنونی این رودخانه مهم مازندران دانست و گفت : بی نتیجه ماندن پیگیری اهالی روستاها برای رسیدن به نتیجه ای برای رفع مشکلات رودخانه باعث شد تا از ظرفیت اینجوها و اهالی منطقه برای این منظور استفاده بکنیم .
به گفته این فعال فرهنگی و محیط زیستی مازندران با همکاری شوراها و دهیاران روستاهای دهستان علی آباد و کوهساران که در بالادست رودخانه سیاهرود قرار دارند و اینجوهای محیط زیست شهرستان قائمشهر ، کارگروه ساماندهی این رودخانه تشکیل شد .
وی شناسایی نقاط آسیب پذیر از نظر ورود پساب فاضلاب های صنعتی ، خانگی و تجاری توسط اهالی شورای اسلامی 14 روستای منطقه ، لایروبی و آزادسازی حریم رودخانه را به عنوان برنامه های کوتاه ، میان و بلند مدت این کارگروه برای نجات سیاهرود ذکر کرد .
ذوالفقار از ساخت سدهای لاستیکی به عنوان دیگر چشم انداز آینده برای سیاهرود ذکر کرد و ادامه داد : با رفع آلایندگی های رودخانه می تواند بستر خوبی برای گردشگری و کسب درآمد شود .
*** کارگروه ساماندهی سیاهرود بارقه امید برای ادامه حیات
رئیس اداره محیط زیست شهرستان قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت : رودخانه سیاهرود در چنبره مشکلات و مسائل آلاینده های خانگی ، صنعتی و خدماتی قرار دارد .
علی محمد دعاگو با تاکید بر اینکه برخورد با آلاینده های محیط زیست از جمله رودخانه ها جز وظایف ذاتی محیط زیست است ، افزود : اداره محیط زیست قائمشهر در راستای انجام این وظیفه و برخورد با آلاینده های رودخانه سیاهرود اقدامات قانونی انجام داده است .
وی که بخشی از بی ثمر ماندن این اقدامات را نادیده گرفتن آن از سوی واحدهای آلاینده ذکر کرد و ادامه داد : با وجود تمامی نظارت و بازرسی های محیط زیست اما آلاینده به صورت مقطعی و آنی وارد رودخانه می شود .
رئیس اداره محیط زیست قائمشهر اضافه کرد : نبود سیستم تصفیه فاضلاب در این شهرستان باعث رهاسازی فاضلاب های خانگی درون این رودخانه شده است .
وی ادامه داد : اخطار و برخورد قانونی محیط زیست نمی تواند مشکلات آلودگی سیاهرود را برطرف بکند و باید از ظرفیت اینجوها و مردمی برای فرهنگ سازی استفاده شود .
به گفته دعاگو اقدام انجمن دوستدار محیط زیست روستای میانرو دیکی از اینجوهای فعال محیط زیستی مازندران در تشکیل کارگروه ساماندهی سیاهرود از جمله این اقدامات فرهنگی مردمی به شمار می رود .
وی از این کارگروه مردمی به عنوان بازوی توانمند محیط زیست برای پاکسازی و رفع آلایندگی های این رودخانه مهم استان مازندران نام برد .
کارگروه ساماندهی سیاهرود با حضور اهالی روستاهای دهستان علی آباد و کوهساران شهرستان قائمشهر جمعه هفته جاری و در آخرین روز شهریور ماه برنامه پاکسازی حریم سیاهرود و سر شاخه آبریزها را انجام می دهند و از تمام دوستداران محیط زیست برای حضور در این برنامه دعوت کردند .
در برنامه اعلام شده ساعت 9 صبح جمعه هفته جاری سه راهی آهنگر کلا قادیکلا(میدان شهدا) قائمشهر به عنوان محل تجمع دوستداران محیط زیست برای پاکسازی رودخانه سیاهرود اعلام شد .